woensdag 25 maart 2015

Verjaardag van Vincent

Loop ik door Parijs kom ik Theo tegen. U weet wel de broer van. Hij nam me mee naar zijn huis. Ik maakte kennis met zijn vrouw Jo en de kleine Vincent Willem.
Somberheid in huis. Somberheid om Vincent omdat we niet wisten hoe hij het heeft in die inrichting.
We dronken wat en aten een lekker hollands hapje.
Ik ga naar hem toe, zei ik, ik heb niet veel om handen en jullie hebben het druk zat met werk en die kleine. Bovendien is hij de 30ste jarig, dat is al gauw. En ik wil die zuid-franse zon wel eens op mijn kop voelen schijnen.
Ik ging die avond vroeg naar bed, wetend dat Theo en Jo een brief aan Vincent schreven die ik mee kon nemen. 's Anderendaags las ik in de trein naar het zuiden een enkel fragment.


Waarde Vincent. Wat zou ik blij zijn als ik je morgen kon komen opzoeken om je de hand te drukken. Ben je nog altijd in een situatie waarin je je ongelukkig voelt? Waarde broer wat is het toch triest dat we zo ver van elkaar verwijderd zijn. Ik heb dr Cachet gesproken hij dacht niet dat jouw aanvallen met krankzinnigheid te maken hebben. Het is een man die ons veel van nut kan zijn als jij hier kunt komen. Pissarro komt bijna dagelijks bij de Indépendants. Hij zegt dat jouw werk veel succes heeft bij de kunstenaars.
Waarde broer ik ben zeer verlangend te horen of je het beter maakt. Heb goede moed en houd hoop dat het spoedig beter zal gaan.
Met een stevige handdruk en geloof me, je liefhebbende broer.
Theo


Beste Vincent
ook uit naam van je petekind wens ik je veel goeds die het zelf nog niet doen kan.
 Hij bekijkt wel altijd met veel belangstelling naar de schilderijen van oom Vincent - vooral de bloeiende boom die boven ons bed hangt, boeit hem erg.
Met de beste wensen
je liefhebbende
Jo


Ik vouwde beide brieven voorzichtig op. De trein vertrok uit Parijs, de regen sloeg tegen de ramen. Althans dat dacht ik

5 opmerkingen:

Athy zei

Een leven van zwoegen, zoeken en tobben en niet weten dat hij vond wat hij zocht omdat hij bij leven niet werd gewaardeerd.
Een venster vanuit de eeuwigheid dat hem nu zijn roem zou kunnen laten zien...... Of zou dat een nog grotere kwelling zijn?

Jacopone zei

Hoi Simon, ik vraag me af of je nog op tijd bent om Vincent te ontmoeten. hij is erg somber de laatste tijd, hoewel je dat niet zou denken als je zijn laatste schilderijen ziet. Ik vrees het ergste.

Eindelijk weer terug. Een hoop ellende gehad met mijn computer, heb nu een nieuwe en maak regelmatig een back-up op een aparte harde schijf. Ben door crashes heel veel info kwijt geraakt. Ben nu bezig mijn achterstand in te halen.

simon korving zei

Ik kom hem vaak 'tegen' Athy, Arles haal ik niet meer wel Auvers sur Oise

simon korving zei

Bonjour Jaco. Good to be back hierro ;) Computers zijn ondingen, dat vindt Vincent ook, daarom schilderen wij zo af en toe

simon korving zei

en daarnaast Jaco, V. en ik slikken dezelfde pillen ...