woensdag 18 maart 2015

Carte fidélité

In Nederland werd ik al gek van al die klantenbinders, klantenkaarten, klantenzegels, poppetjes, plakkertjes, glazen, voetballen, plakplaatjes enz. De goede winkels, u weet wel Lidl of zo, die doen daar niet aan. De prijs is de prijs, helder, zo hoort het, daar houd ik van. Iedereen eigenlijk geloof ik.
En hier in Frankrijk is het natuurlijk hetzelfde. De gekste dingen verzinnen, heel erg is: de gewone prijs betalen en de helft van het tweede product op een of ander spaartegoed. Aan het eind van het jaar wordt het afrekenen vergeten en heb je nog alles dubbel betaald.
Vorige week ontkwam ik niet een aan kaart van bouwmarkt Mr Bricolage. Met zo'n kaart kregen we tien procent korting en op een grote aanschaf is dat wel wat.
Het aanvragen, daar heb je een bankbewijs voor nodig en een energieafrekening dat je woont waar je zegt dat je woont. Het duurde al met al een half uur. De mevrouw zuchtte en steunde achter haar computer en toetste wel drieduizend knoppen in. Bij mij kwam de stoom inmiddels ook al uit m'n oren, wat een gedoe.
Voila, daar kwam een klein dun kartonnen kaartje met onze naam erop, twintig geprinte pagina's met allerlei voorwaarden, en heel geheimzinnig ... op een kladbriefje onze voorlopige code. De mevrouw en wij keken de winkel rond of niemand ons bespiedde: 1234, stond erop. Tis secret zei ze erbij en privisoir, binnen een paart dagen krijgt U het definitieve nummer thuisgestuurd.
Het begon al goed aan de kassa met het kartonnen gevalletje; de kassadame vergat de korting. Oho zeiden wij in duo-koor, 10% s'il vous plait. Weer zo'n zuchtend mens. Kijk, dit is de code zei ik, en gaf haar het kladje: 1234, hoepla: 10% van de prijs af. Omzichtig vouwde ik het kleinood in mijn portemonnee.
Ligt vanmiddag een dikke enveloppe in de bus van een mij geheel onbekende maatschappij. Maar 't  ging over een code bleek na drie keer lezen.
Aha, de nieuwe echte code .... we verwijderden een zilver stripje .... tegen het licht, daar stond onze nieuwe code:
1234

5 opmerkingen:

Niesje zei

Iedereen doet facebook, maar niet iedereen schrijft zulke mooie verhalen. Ga hier zo door.

simon korving zei

Ha Niesje; dank u !!

Anoniem zei

Dat doet Chretien in Tincques sneller :-)
succes met je klus

Jeroen B, 62

simon korving zei

Bonjour Jeroen. zou zo maar kunnen ;)

blutch1 zei

Wat een matige korting. Hier krijg je 20% en daarbij nog eens tegoedbonnen.