dinsdag 7 oktober 2014

Peinzen, pijn en de regenfilosoof

De lucht is zwaar van het grijs, bomen kreunen door de wind. Zomer voorbij, het is herfst. Ik slenter door het laatste bospad de heuvel op. Ik schrik op van een kuch achter mij. Het is de regenfilosoof. Het seizoen als landarbeider zit er op Simon, ik ga weer verder, naar daar waar ze mij nodig hebben. Ik zeg je dus gedag. Je ziet er gekromd uit trouwens, veel gedachten in je kop?
Ik heb hem even zijdelings aangekeken en loop verder, hij schopt in de bladeren.
Ik zucht en zeg dat ik veel te peinzen heb en dat er peinsdingen zijn die pijn doen. Daarom loop ik in het bos, ik tel dan mijn voetstappen en soms peins ik dan heel even niet. Ik wacht en zeg dan dat ik soms helemaal niet weet dat ik loop.
Het begint ineens keihard te regenen, grote druppels kletteren. De regenfilosoof neemt zijn pet af en laat de druppels op zijn kale hoofd kletsen. Doe maar gebaart hij mij, ook mijn pet gaat af.
Samen staan we in de regen. Hij begint te glimlachen, aarzelend doe ik mee, dan stopt opeens de regen.
Kijk zo gaat dat mijn vriend. Haha, lacht hij ietwat schamper. En dan vervolgt hij: Het leven moet achterwaarts worden begrepen, voorwaarts worden beleefd. Ajuus Simon en stapt verder mij verbouwereerd achterlatend.
Die is van Soren Kierkegaard, die Deense filosoof, roep ik hem na.
Hij kijkt niet om en zwaait met één arm.
Hé, ik schreeuw hem na, ik heb het nooit begrepen. Hoe kun je nou eerst leven en dan begrijpen, dan doe je toch maar wat. Moet je niet altijd, ik bedoel heel vaak stil blijven staan, begrijpen en dan weer doorgaan, ik bedoel met die kennis. Hé .... Hé ... hoor je me nog ?? Denk ik het goed ?? Laat me nu niet alleen klootzak !!!
Een zwerm spreeuwen scheert met groot geraas door lucht, maakt cirkels, verdwijnen, komen weer terug. De zon breekt door, ongemerkt ben ik de heuvel opgeklommen en kijk in het dal en naar de andere heuvels rondom mij.
Het is stil.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

blij dat het weer herfst is

ongerijmd

simon korving zei

eeuwig waaien de winden .. ook in de stilte

elly schuurman zei

en tussendoor wel blijven genieten hè?

simon korving zei

ha Elly: still going strong !!