zaterdag 5 april 2014

Boeken en nog eens boeken

Kamer vol in het oude huis. Billykasten vol met boeken. Toen kwam de verhuizing. Alles in dozen naar beneden. Er kwam geen eind aan het gesjouw. Alles moest mee, naar daar. Naar die nieuwe kamer. Maar die kamer moest nog gebouwd worden.
Licht gemopper na aankomst hier toen al die dozen weer uitgepakt moesten worden en bij gebrek aan nieuwe kamer naar boven gesjouwd moesten worden. Zoon en schoonzoon vroegen fronsend of en wanneer ik al die boeken nou eens ging lezen. En als ik ze al uit had ze niet naar de kringloopwinkel had gebracht.
Ik zal wel wat zuur geglimlacht hebben denk ik achteraf.
En zo stonden die dozen nu al maanden boven, in de slaapkamer. Je brak je nek er over.  Oh ja en stof, hoorde ik vaak. En vergeet de uitelkaar gehaalde boekenkasten niet.
Op een regenachtige namiddag heb ik 's een paar dozen geopend en de inhoud bekeken. Oude studieboeken, pfff, serie oude vlaamse schrijvers. de tachtigers, naslagwerkjes over vergeten onderwerpen, nog meer pfff. Weg met die zooi. De dozen van weggooien werden voller en voller. Het moderne werk blijft, net als de kunst- en geschiedenisboeken. En de verzameling Zola uiteraard.
Hoe vertel ik het aan de sjouwers van het eerste uur. Ze hadden en hebben gelijk, die ouwe meuk ging ik echt niet meer lezen.
In de woonkamer een leuke leeshoek gekreejeerd, de rest in het atelier.
Die extra kamer ?
Ik ga eerst eens door de ceedee-verzameling, dan zien we weer verder.
Ik hoop dat de sjouwers dit blog niet lezen.



9 opmerkingen:

blutch1 zei

Zullen ze blij mee zijn bij de Franse kringloop.

simon korving zei

maar dan wel met een woordenboek er naast !

martin zei

Je leven te grabbel gooien, dat is het. ;-)

simon korving zei

Martin ... vannacht bekroop mij een vaag gevoel van spijt ...

appelvrouw zei

Wat een gedoe.
Ik denk dat de sjouwers met rugpijn op de bank liggen, die lezen hier niet.

Anne zei

Aargh, boeken wegdoen... En je denkt zelfs om cd's... NIET DOEN, SIMON!!!

simon korving zei

appeltje: klopt nog geen reactie ontvangen ;-))

simon korving zei

anne: het kaf van het koren ;-)))

elly schuurman zei

vide greniertje waar veel ollanders komen?