zondag 3 november 2013

Leven in Frankrijk: Nederlandse schotel

Contact met je achterban, je roots, je ouwe vaderland. Kan allemaal. Een verlopen Telegraaf uit Maison de la presse, een emailtje, een skypje, gewoon op bezoek gaan in les pays bas.
Wat ook kan, is een schotel kopen en dan Nederlandse televisie ontvangen. Leuk voor het nieuws, dacht ik. Leuke programma's dacht Chris. En ja hoor, vrijdagavond één of andere zangtoestand. Zingend amateur Nederland biedt zich aan aan een jury van professionals bestaande uit: een troetel Marokkaan, een troetel Italiaan, een troetel Twent en een mevrouw die Treintje heet.
Ik kende het spel natuurlijk wel. Was het bijna vergeten. Ik dwong mij het te vergeten.
Na het eerste lied volgde commentaar op de kunstenaar.
Toen gebeurde het. Mijn kaken begonnen te krampen, zo ook mijn gehele hoofd en maag eigenlijk ook.

Wat goed dat jij gekomen bent om te zingen
Een kippenvelmoment
Dag schat, blijf in je comfort-zone
Houd het klein
Kruip in je eigen gevoel
Jammer dat je het niet geworden bent ...
Zie het als een opportunity

Kwist niet hoe snel in naar mijn eigen kamer moest vluchten.
Geen muziek aangezet. Klein lampje aan. Naar de wind geluisterd en het kletteren van de regen. In een droog moment hoorde ik een uil in de verte.
Zat ik toch mooi in m'n eigen comfort-zone.

18 opmerkingen:

Zilvertje zei

Ja, ik heb een stukje gezien, maar er is nog weinig echt aan voor mijn gevoel, ik ben een boek gaan lezen. Het programma is zo glad als de pas geschoren benen van mijn tante Greet.

fulps zei

Je hoeft toch niet naar zulke bagger te luister(kij)ken, met zo'n schotel kan je de hele (nou ja) wereld ontvangen en is het prut.......een boek!

kuifjesimon zei

Zilver: flinke glimlach om de benen van je tante Greet

kuifjesimon zei

Fulps: hij gaat van de muur af om er pizza's in te bakken

Selma zei

Bij Nederlandse schotel dacht ik eigenlijk aan boerenkool met worst.
Waar jij naar keek, was zeker geen Nederlands. Zonder dat tv-programma ooit gezien te hebben weet ik zeker dat er alleen maar Engels gekreund werd op z'n Amerikaans. Die Treintje is de ergste Amerikanistische jankpot die ons holle land momenteel 'rijk' is.

blutch1 zei

Een schotel kopen om tv te ontvangen is geen slecht idee, er een kopen om Nederlandse programma's te ontvangen is wel een slecht idee. Er zijn wel goede programma's, maar dan moet je wel kieskeurig zijn. Dan kijk je dus weinig tv.
Maar allez, je kunt ook een goed humeur krijgen door te zien waaraan je bent ontsnapt.

kuifjesimon zei

Selma: ik jank unaniem met je mee!!

kuifjesimon zei

Blutch1: er zijn Mirages onderweg om dergelijke programma's uit de lucht te schieten!!

Anne (Frl.) zei

Die Mirages hebben succes gehad! Gisteravond geen beeld op Ned. tv! Boek, cd van van Morrison, een lekker Frans wijntje. Kortom, een topavond.

kuifjesimon zei

Goed he Anne!!! Twerkt direct ;-))

lebonton zei

zo wordt u van alles voorgeschoteld ;-)

kuifjesimon zei

Jazeker Ton; je reactie goed 'ontvangen' ;-))

elly schuurman zei

Bedankt Simon! Nu weet ik weer waarom ik geen Nederlandse televisie zenders heb! (Overigens, de Fransen kunnen er ook wat van hoor!) Ik sluit me aan bij boek, kacheltje en wijntje.

kuifjesimon zei

EllY: ik doe mee, maar in een andere volgorde ;-))

DagEnDauw (Dauw) zei

Wedstrijden in allerlei vormen, ze boeien me zelden. Er zullen nu eenmaal altijd mensen zijn die dingen "doen" en anderen die er commentaar op willen geven. Ik zou iedere jury allicht antwoorden: probeer het toch zelf een keertje.
Rilke heeft iets moois gezegd over kunst en kritiek. Na even zoeken heb ik het weer gevonden. Omdat ik weet dat je het lastig hebt met linken zal ik het, als je 't goed vindt, hieronder "plakken".
"Kunstwerken zijn van een oneindige eenzaamheid
en met niets zo moeilijk te benaderen als met kritiek.
Alleen liefde kan ze omvatten
en recht doen." Mooi gezegd toch?

kuifjesimon zei

Goed geplakt !!;-))
Kga de uitspraak gebruiken in de annonce voor mijn expositie volgende maand.
DANK !!
simongroet

DagEnDauw (Dauw) zei

Dàt vind ik nu eens leuk om te lezen sé =].
Alvast veeel succes daar Simon met je expositie. Ik zou best wel eens wat van je werk willen zien eigenlijk.
Ga je er hier geen foto's van plaatsen?

kuifjesimon zei

Wil ik best doen, weet nog steeds niet hoe. Kan en wil het wel op jouw emailadres doen. Reageer maar op de mijne:
s.korving@upcmail.nl