dinsdag 29 oktober 2013

Leven in Frankrijk : Gespleten dorp

Voor dat het riviertje de Atlantische Oceaan instroomt deelt het ons dorp in tweejen. Das niks erg. Er ligt een mooie stenen brug overheen aan beide kanten voorzien van smeedijzeren hekken waar altijd bloembakken aanhangen. Niks geen tweespalt, niks geen 'boven-beneden de rivieren', gewoon één dorp van zeshonderd inwoners.
Tot vorige maand. De stenen boogconstructie begon te wankelen, stenen lieten los, scheuren in het wegdek. Een ramp leek zich te gaan voltrekken. Het was kennelijk al voorzien. De boel moet worden afgebroken en er komt een nieuwe.
Jaja.
Het eens zo rustige plattelandsdorpje staat op de achterste benen. Want om van 'noord naar zuid' te gaan, of andersom, is nu een flinke omweg. Toen ik het woord tunnel liet vallen werd ik bijna het dorp uitgezet.
Het ergste zijn de protesten van de lokale middenstand.
Jaja.
Dan hebben we het over het tuincentrum, de slager, de kroeg, het postkantoor (twee keer in de week één uurtje open, voor een vergeten postzegel).
Chris en ik wonen 'op zuid' en hebben geen probleem richting tuincentrum en slager. Ook is er een looppaadje om de kroeg van Jean Pierre te bereiken, wel om, maar toch. Post doen we niet aan, dus wat is het probleem.
Er zou een passerelle moeten komen vinden de actievoerders, een klein loopbruggetje over de rivier.
Dan loopt de klandizie niet weg, menen de middenstanders.
Dat scheelt slager Yves toch zeker gauw een karbonade of vijf, en Jean Pierre weer extra consumpties.
Ik durf het niet aan, zo'n passerelle, als ik bij Jean Pierre vandaan kom. Het riviertje is niet zo diep, maar het stroomt vervaarlijk.
Sta ik toch mooi droog tot het voorjaar, want zo lang schijnt die grap te duren.

13 opmerkingen:

aadverbaast zei

Malleur! Dat wordt hamsteren!
Lijkt me wel een mooi klusje overigens voor Rutte en Samsom. Die pretenderen dat ze alles weten over "bruggen slaan"..

Anoniem zei

Ne t'inquiète pas Simon!
Een vlot met een ketting moet toch net in de breedte van de C passen? Een communale polsstok?
En een mooie gelegenheid om een nieuwe traditie te introduceren, het jaarlijkse rijkelijk besproeide "Fete des rivages separee" sterkte!

Jeroen B, 62

kuifjesimon zei

Ha Aad: laverende bruggen tot er geen water meer onderdoor stroomt ;-)

kuifjesimon zei

Jeroen: en dan benoemen we drs.P tot heen en weer schipper ;-))

fulps zei

Tja, Simon......wie betaalt de veerman?

kuifjesimon zei

Das een goeie Fulps; ik denk aan de ene oever een carbonade van Yves en aan de andere oever een pils van JP ... zou het bijna zelf gaan doen ;-))

blutch1 zei

En de Bakker? Zit je tenminste aan de kant van de bakker?

kuifjesimon zei

Ach Blutch1, die woont aan de andere kant. Ik riep laatst: kom 's over de brug ... wees ie naar zn voorhoofd ;-)

Anoniem zei

Zo zie je maar Simon dat jouw blog breed gelezen wordt. In Nederland wordt toch niet binnen een week een loopbrug geplaatst. Hulde voor dit geslaagde burgerinitiatief. Jammer alleen dat Drs. P nu werkloos wordt.

Jeroen B, 62

kuifjesimon zei

JeroenB: anders roepen we Mozes op om 'de wateren te scheiden'.
Bij de weg: zullen we elkaar eens treffen?

Anoniem zei

Ha Simon,

mijn privemail: jeroenbuckens@planet.nl

Lijkt me leuk. Binnen enkele weken zijn we weer een weekend in de valleien. En ook rond kerst zullen we wel weer een week in Rollancourt zitten.

groet Jeroen B, 62

DagEnDauw (Dauw) zei

Al aan een kabellift gedacht, Simon?
Dan kan je de gegeerde goederen in een mandje over het water transporteren via de kabel ;-)

kuifjesimon zei

Ha D&D: kabel aan te leggen tussen de slagerij en de kroeg!!!