dinsdag 17 september 2013

Leven in Frankrijk : Vincent van Gogh is boos

Wilde ik van de week, twas eergister geloof ik, net naar bed gaan. ging de telefoon.
Op de display van de telefoon zag ik dat het Vincent van Gogh was.
Tis al laat man, wat mot je, vraag ik hem.
Luister amigo, ik moet lachen en ik ben boos tegelijk.
Waar zit je.
Gewoon op mijn kamer in Auvers sur Oise, waar anders. Ik heb vanmiddag toch een doek gemaakt jongen. Je hebt hier van die mooie velden met ...
Ja dat weet ik nou wel. Waarom bel je eigenlijk.
Ik hoor dat hij een slok neemt, diep ademhaalt en dan:
Heb je vanavond naar de Wereld draait door gekeken. Naar die vent die denkt dat ie kampioen snelpraten is. Daar lieten ze een schilderij van mij zien. Een doekkie dat ik in Arles geschilderd heb. Hebben ze gevonden, konden ze nergens vinden. Mij een biet Ik had nog aan Theo geschreven dat ik er zelf geen reet aan vind.
Dus, vraag ik hem geeuwend.
Eh, nou ja, dat er twee van een of ander museum aan tafel zitten die dat mooi vinden, a la. Maar dat zit er een of andere snijboon die een stukje van dat schilderij, de lucht, vergelijkt met een schilderij van ene of andere Willem de Kooning. Wie zijn die gasten godverrredomme. Ene Joost Zwagemans of zoiets. Die lult als een courgette. En who the fuck is die Willem.
Ik hoor hem weer een slok nemen, en begin nu zelf ook dorst te krijgen. Ik klem de hoorn onder mijn kin en met vrije handen schenk ik een glas vol.
Ik denk dat die Joost bedoelt dat jij een inspiratiebron bent.
Bwah ... heb je gezien wat die Joost toen liet zien. Een schilderij van die gozer, die Willem. Een en al geklodder man, hij heeft z'n kwasten aan het doek afgesmeerd, en dat noemt die Joost een schilderij.
En dan zou ik .... inspiratie ... me reet.
Je moet niet zo schreeuwen Vincent, laat die gasten. En die Willem is zo dement als een deur, te veel gezopen. Nou dan weet je het wel.
Oh ja, gaan we op die tour ... tuut, tuut, tuut.

16 opmerkingen:

lebonton zei

als een courgette: da's fraai.

kuifjesimon zei

Ton: fraai ... alleen van vorm ;-))

wllm kalb zei

Heerlijk om zo je fantasie te laten gaan, onder het mom van: zo zou het gegaan kunnen zijn .... Ga ik onthouden als schrijfopdracht: Plaats een historische figuur in deze tijd en laat haar/hem commentaar geven. Met dank aan Leven in Frankrijk.

kuifjesimon zei

Wllm: zal het aan Vincent doorgeven

blutch1 zei

Zo Simon, jij hebt dus een fles en een glas naast je bed staan.
En je weet zeker dat de volgorde juist is? Eerst dat telefoontje en daarna dat glas?

ongerijmd zei

er moet meer gebeld worden

kuifjesimon zei

Blutch1: waar laat ik anders mn gebit ;-))

kuifjesimon zei

Hennie: Vincent heeft het twitteren nog niet zo door ;-))

Marthy zei

Je tovert weer een glimlach op mijn gezicht met dat stukkie

kuifjesimon zei

Avec plaisir Marthy (ook namens Vincent)

Annette zei

Reageer je zo als je Vincent van Gogh aan de lijn hebt?

kuifjesimon zei

Naturellement: hij is mijn schildermaatje

appelvrouw zei

Ik heb altijd al gedacht dat je niet in deze tijd leefde

kuifjesimon zei

Pomme: ik ben van gisteren en dat bevalt me meer dan uitstekend ;-)!!

fulps zei

Een lullende courgette..............ik sluit mijn ogen en geef mijn oren de kost.

kuifjesimon zei

Fulps: ;-)))))))