vrijdag 20 september 2013

Leven in Frankrijk : Ik ben ordinair

Beetje een lam zootje vanmiddag in de kroeg van Jean Pierre. Doods en saai. Gérard de eierboer was er, Raymond de dorpsgek (zeggen ze), Hervé van de elektriciteitspalen, René die eigenlijk niet wist of ie er nou wel of niet wilde zijn. We plaagden en lachten wat met de zoon van Jean Pierre. Groot voor zijn 14 jaar, bloost zijn wangen nog roder bij een plagerijtje en een schuine mop. Zijn vader stond met zijn rug naar ons toe glazen te poleren. Het gehele glasservies leek het wel.
Kortom het was tien keer niks. Net zoals het weer. Sjacherijnig, grijs en somber.
Na twee borreltjes biertjes had ik het wel gezien. Ik ging weg, weinig hoon achter mij, iedereen vond het kennelijk niks.
Ik steek het dorpsplein over, loop langs het gemeentehuisje. Zonder nadenken ga ik rechtsaf. Nog nooit in al die jaren geweest. Een doodlopend steegje, drie huizen, uitkomend op onze dorpsrivier. Tis hier nog somberder. Voor het eerste huis staan half gesloopte brommers met grote uitlaten. Iedereen spreekt er schande over. Over het lawaai van die dingen. Het tweede huis heeft een partytent in de voortuin staan. Ooit wit, nu net zo grauw als de lucht en aan flarden. Er staan kratten bier onder, veel en leeg, naturellement.
Het derde huis grenst aan de rivier. Weet ik hoe lang onbewoond, meeste ramen ingegooid. Volgens vriend André ooit een mooi huis, balzalen van kamers. Van de tuin is niks meer te zien. Een woestenij van struiken groeit door autowrakken.
De bewoners van dit straatje schreeuwen, vloeken, boeren, ruften. Ordinair zouden wij zeggen. Nee, vulgair zeggen ze hier. Zij zijn vulgair, jij en wij zijn ordinair.
Ik ben dus ordinair. Tis maar dat u het weet.

16 opmerkingen:

ongerijmd zei

tja...

kuifjesimon zei

Jij ook ??

svara zei

Ik zag de titel en dacht: Oh dus jij ook!

kuifjesimon zei

Ha, gelukkig, weer een!

Ron Roelandt zei

Lekker ordinair. Mooi, Simon. Ook ik ben hier trouwens vrij 'ordinario'. ;-)

kuifjesimon zei

Ron, als je het eenmaal bent wil je niet anders meer !

elly schuurman zei

Ollanders vinden me ordinair, Fransen ook. Ik ben dus ordinair. yay.

Selma zei

Voor zulke straatjes had je niet hoeven te emigreren, die hebben we in Nederland ook vele. Hoewel uiterlijk misschien minder feeëriek dan de Franse, heten die hier 'prachtwijken' of 'opbouwbuurten' en zo meer moois.
Al dat bier, daar verbaas ik me over: dat is in Frankrijk toch veel duurder dan wijn? Het vulgus hep poen kennelijk.

kuifjesimon zei

Oui oui oui Elly, zijn we toch nog ergens goed in ;-))

kuifjesimon zei

Selma; c'est les quartiers des ornithologues ;-))) ... Santé!!

appelvrouw zei

Ik ben helemaal niet ordinair!
en ook niet vulgaar.

fulps zei

Ik ben hartstikkesteenstraal ordinair en ik voel me daar prima bij.

kuifjesimon zei

Appelvrouw: u bent wel een rare appel in de mand !

kuifjesimon zei

vooruit Fulps... ben je nou al weer de medicijnen vergeten ;-))

blutch1 zei

Eén straatje met maar drie huizen waarvan er één niet bewoond is en dan is iedereen ordinair?
En het straatje loopt nog dood ook.
Da's nie genoeg kuifje.

kuifjesimon zei

Blutch1: de bewoners zijn van die 'vogelaars' ;-))