dinsdag 20 augustus 2013

Leven in Frankrijk : Jongens waren we, maar aardige jongens

Laatst fietste ik met kleinzoon Issa van drie en half langs de grote rivier. Hij voor op zijn stoeltje aan het stuur, kletste honderduit. Er kwam een grote duwboot aanvaren. Ik wees, hij wees, wat een grote boot, wat rijdt ie hard. De boot passeerde, wij bleven kijken. Kijk nou opa, een auto op de boot ... nou ja, dat is raar, volgde hoogst verbaasd. Dag boot, dag auto, wij fietsten verder.
Bij de schapen weer even gestopt. Boe en beh, en aaien. Doei schapen, tot de volgende keer. We vervolgden onze tocht, en maar kletsen.
Toen na een korte stilte ...Wij zijn jongens, he opa?
Ja nou en of Issa, wij zijn jongens. Ik aaide zijn bol.
De schrijver Nescio, wist ik. De openingszin van zijn boek de Titaantjes: Jongens waren we, maar aardige jongens.

Vorige week bij Jean Pierre gegeten. Buiten op het terras aan het kerkplein. Vlees weer niet je dat, groente weer te lang in de magnetron. Maar wij vinden het wel een beetje goed, voor hem dan. Ik ging aan bar betalen en zag bij het weer naar buiten komen een dode muis onder tafel. Ik riep JP en zei dat dit geen goede reclame voor zijn keuken is. Ik vond het erg leuk, hij niet.
Jongens zijn wij, bijna aardige jongens.

Afgelopen zondagavond ambulance in ons straatje. Oude buurman Bernard ging op de brancard mee, oude Jeanne huilend er achter. Hersenbloeding. Andere dag kwam ze vertellen dat hij deels verlamd is, aan mond en arm. Maar de dokter had goede hoop. Toch nog, liet ze er achter volgen. Hij moest nog zeker even blijven en daarna revalideren.
Laat ie zich maar geen zorgen maken over zijn tuin, zeiden Chris en ik, Alain en Roger doen ook zeker mee.
Jongens zijn wij, hele aardige en goeie jongens.

16 opmerkingen:

svara zei

Ze boffen maar met de jongens

svara zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
svara zei

Het is steeds ingewikkelder om hier op blogger te reageren.
Excuses voor de dubbele reactie

kuifjesimon zei

Ha Svara: hij .... ze ;-)) binnen ;-)))

ramireziblog zei

Jongens kunnen dat ook hun hele leven blijven - da's zo mooi...

martin zei

rare jongens die ....

ongerijmd zei

ik wist het, gewoon aardig

kuifjesimon zei

Rami; en alleen wij jongens begrijpen dat dan weer ;-))

kuifjesimon zei

Martin: die fransen ;-)

kuifjesimon zei

laila ; !!!!

appelvrouw zei

Met brave jongens valt weinig te beleven.
Maar gelukkig zijn ze behulpzaam.

kuifjesimon zei

Appel: braaf ... wie dacht dat nou laatst ook ??

Anoniem zei

Zo langzamerhand ga je de buren kennen, Simon. Bernard is al dikwijls de hoofdpersoon in je stukjes. Jammer dat het nu zo slecht gaat met hem. In wezen ook een aardige jongen!

André

blutch1 zei

Blijft er nog iemand over in jouw dorp?

kuifjesimon zei

Ha André; klopt Bernard is een bovenste beste garcon ;-))

kuifjesimon zei

Blutch: als de burgemeester en ik maar over blijven ;-))