maandag 12 augustus 2013

Leven in Frankrijk: Als een zuurstok

Vlak bij ons ligt het dorpje V. 't Is eigenlijk een dorpje van niks. De ellende is, denk ik, dat er een weg door heen loopt. Een drukke weg van A naar B die het dorp klieft. Links van die weg kom ik bijna nooit. Er staan wat boerderijen en een enkel woonhuis. Meer dan sfeerloos. Rechts van de weg kom ik wel eens, tenminste ik rijd er dan door heen.
Ik weet er zo maar een hele mooie oude boerderij met een grote cour waar kippen scharrelen. Dan weet ik er een prachtige boerenwoning, met een laag dak, helemaal rietgedekt. Een plaatje, dat wel, maar het moet niet in dat dorp staan. Het stadhuisje is wel zo goed waardeloos. Zo'n hopeloos jaren 60 of 70 geval, een blokkendoos. Het staat er te staan en dat is al meer dan genoeg.
Maar dan. Dan staat er een klein herenhuis, een maison de maitre. Een klein oprijlaantje dat door een oud verroest hek is afgesloten. Nooit een levende ziel gezien.
Het dorp is niks, maar dat huis ... Jaloers zijn we er op, maar het staat er verkeerd. Wat wel mooi is dat er een heel klein kerkje naast staat. Geen kapel, nee, een kerkje. Het is van leem, lichtelijk in verval en altijd gesloten.
Mooi naast elkaar, het maison de maitre en het kerkje. We rijden er altijd heel langzaam voorbij en strekken en verrekken onze nekken. Aan de overkant van het huis grazen loom de koeien, of ze staren je na.
Vorige week vloog ik bijna de bocht uit, bijna pardoes tussen de koeien beland.
Het huis, het maison, 'ons ' maison, was geschilderd. Helemaal, van top tot teen.
Licht roze !!
En, godbetere, de zon scheen er ook nog op.
Midden op de weg sta ik stil, droge mond en dito ogen, welke idioot .... Dan zie ik dat de deur van het kerkje open staat. Nog nooit gezien. Buiten staan ladders tegen de muur.
Net als ik uit wil stappen wordt er achter mij hard geroepen en getoeterd. Mijn auto wordt bijna opgegeten door een immense combine. Allez, roept een boer. Vite !
Dat deed ik dan maar. Geen idee waar ik die middag verder gereden heb.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Ha die Simon; uit de bocht vliegen. Kan iedereen overkomen.
Heb je nog een leestip?

Groet
Laila

nb er staan wat foutjes in de tekst.

kuifjesimon zei

Laila: aanrader: Lotgenoten, het leven van Vincent en Theo van Gogh, door Jan Hulsker. Is denk ik wel te kop op Boekwinkeltjes.Nl

Marthy zei

Knap van slag dus door die roze muren, tsja...

kuifjesimon zei

Marthy: verf zal wel in de aanbieding geweest zijn ;-))

blutch1 zei

De groene verf zal wel uitverkocht zijn geweest. Nu krijgt het "maitre" wel een bijzondere bijsmaak.