maandag 17 juni 2013

Leven in Frankrijk: Nieuwe overkant

Het huis aan de overkant heeft maar kort te koop gestaan. De overgebleven dochter en zus wilde er zo snel mogelijk vanaf. Te veel, te nare herinneringen. In razende vaart had zij het huis leeggehaald, de deur op slot gedaan. Ze keek me toen diep aan, natte ogen, diepe zucht. We weten genoeg Simon, au revoir. Een half uur later hing de makelaar een bord aan het hek.
Zeer gereserveerde mensen waren ze. Moeder Odile van 93 en zoon Pierre van achter in de zestig. Nooit kwam er iemand, een grom bij een toevallige ontmoeting, een gordijntje dat snel bewoog.
Altijd zo geweest zeiden de andere buren. Introvert, zei Philip, en hij keek er heel geleerd bij.
Eerst overleed moeder. Zus zei dat broer nog stiller was geworden, nu helemaal niets meer deed. Toen had zij hem gevonden. Boven aan een balk in zijn slaapkamer.
Toen ging 's avonds het licht in zijn kamer nooit meer aan; wij konden bijna onze klok er op gelijk zetten. Naar vonden we dat, naar en leeg.

De makelaar stopte vorige week het bord in de kofferbak van zijn auto en reed de straat uit. Aan de andere kant van de straat kwamen de slooptroepen. Een week lang kwamen er grote stofwolken uit de geopende ramen. Grote klappen van dito hamers. Puin werd naar buiten gegooid.
Guillaume stelde hij zich voor, toen hij vegend naar buiten kwam. Kom maar even kijken.
Alleen de vier muren stonden er en het dak zat er nog op. De nieuwe bewoner grijnsde, zijn vrouw had grote zwarte vegen op haar wangen.
Op de vloer waren de afdrukken van de muren nog te zien. Daar links moet het bed van moeder Odile hebben gestaan vermoedde ik. Onwillekeurig keek ik naar boven. Dat was de kamer van Pierre.
Eer ik verder kon mijmeren troonde Guillaume me mee naar de achtertuin. Die schuren gaan ook plat en hij wreef zich in zijn handen.

20 opmerkingen:

fulps zei

Die "oude" overkant genoot kennelijk niet echt van het leven.

kuifjesimon zei

Fulps: ze waren tres fermer.

DagEnDauw (Dauw) zei

Een nieuwe lente, een nieuw geluid?

Simon en "Willem", elk op z'n eigen manier Herman achterna...
=)

http://www.dbnl.org/tekst/_nie002nieu04_01/_nie002nieu04_01_0022.php

kuifjesimon zei

DankDauw, maarreh kan je verwijzing niet openen, how ken?

DagEnDauw (Dauw) zei

Lukt deze beter?
http://www.dbnl.org/arch/gort004mei_02_01/pag/gort004mei_02_01.pdf#page=1

Ow Simon, probeer de link eens te kopiëren en in de werkbalk te plakken. Zo lukt het bij mij alleszins wel.

Groet Dauw

appelvrouw zei

Ik kan me die teruggetrokkenheid goed voorstellen.
Ieder leeft op zijn eigen manier met zijn eigen genoegens, en behoeftes...

Marthy zei

Ben bennieuwd of jij je ook in de handen wrijft, Simon?

kuifjesimon zei

Dauw: geen idee hoe dat moet, ben ernstig digibeet!

kuifjesimon zei

Appel: tot de dood ons scheidt ?

kuifjesimon zei

Marthy: nieuw leven in de brouwerij!!

Anne (Frl.) zei

Ha SIMON!!! Gelukkig! Was net over mijn kater heen. De kroegbaas zal mijn omzet moeten missen...

DagEnDauw (Dauw) zei

Met de muis de link selecteren (die wordt dan blauw)en die zó vervolgens naar de witte (zoek)balk, naast het huisje bovenaan het scherm slepen (terwijl je de muisknop ingedrukt houdt) zodra de link erin staat laat je de muisknop weer los. Normaal gezien doet de computer dan de rest en kom je op betreffende pagina terecht , Simon.
Ik zit alvast voor je te duimen, wanneer het dit keer niet lukt verklap ik je wel waarover het gaat ;-)

kuifjesimon zei

Het wordt me allemaal blauw voor de ogen; eerst die ene regel als ik ga slepen wordt alles blauw, wow ;-)

kuifjesimon zei

Anne: dorstig weer is het OOK ;-))

a svara zei

'Like'

elly schuurman zei

Ben benieuwd naar die nieuwe bewoners! Je houdt ons vast op de hoogte.

Herman zei

Grâce á Dieu, je bent er nog! Ik weet er alles van...even geen zin meer in bloggen.
Gelukkig volg je jouw gevoel en niet je rede.
Hier bij mij in de buurt willen de Fransen, zo gauw ze merken dat ik geen inboorling ben, mij een paar Engelse woorden toestoppen. In hun trand zou ik tegen je willen zeggen: "Keep on blogging!"

kuifjesimon zei

Svara: me too ;-)

kuifjesimon zei

EllY: de moed wordt weer fris !!

kuifjesimon zei

Herman: je suis un peu retour. Ken dat 'engels' zelf bij de dechetterie !!