zaterdag 1 juni 2013

Ik stop er mee .... en wat zou jij doen?

Tis op. De energie. Lege duim. Kga niet weg, maar ik stop er gewoon mee. Geen zin meer.
Altijd weer die verhaaltjes. De tuin, het uitzicht,  de kroeg, oude buurman Bernard. En wat te denken van die eindeloze krijtrotsen, de kolkende golven, het cafeetje waar de bazin altijd Erik Satie draait. De wandelingetjes door het bos, langs ons dorpsriviertje, vis bakken in de schuur met een jenevertje er naast. De avondjes met de buren ... het zal me allemaal wat.
Het platteland heeft me opgegeten, de rust, het ruisen van de abelen, snachts het geoehoe, en smiddags het gekwetter van de zwaluwen.
Volle teugen heb ik, volle teugen.

Basta.
Als ik de laatste tijd rondkijk op de Onafhankelijke Bloggers Associatie bekruipt mij vaak het idee dat ik op een bijeenkomst van een glossy-damesblad aan beland ben. Blogs over hoe je toch maar beter smorgens kunt ontbijten in een 5 sterrenhotel, dan snel naar een of andere party waar een nieuwe handtas ten doop wordt gehouden, vervolgens een champagne-lunch met blokjes stroccoli-kaas. Vergeet de nieuwe geurtjes en olien niet. Geperst van de bokkiewokkie-noot, vers geplukt door een indiaan op een Peruaanse hoogvlakte.  Een heus design-blikje om je maandverband in op te bergen. De nieuwste zonnebril van de ontwerper Sorbo, die zo speels in je haar staat. Nog even naar de presentatie van het laatste I-pad-hoesje wat zo geraffineerd bij je schoudertas past, u weet die van Stanzi voor maar 795 euro. Niet vergeten ... je moet natuurlijk wel een lang weekend in Las York geshopt hebben en een vorkje geprikt hebben op de 148ste verdieping van de Highest Tower.
En alles is super !!
Die blogs eindigen altijd met een wegstreeplijst, de zogenaamde bucketlist, en de eeuwige vraag: En wat ga jij doen?
Een extreem hoog IK-niveau !! Kijk mij nou eens IK niveau. Waar ik overal niet kom, ben, IK niveau.

Daar kan ik hier in mijn dorp niet mee aan komen. Twintig kilometer is al ver genoeg. En wat ga jij doen ? Nou het zelfde als gisteren, dikke kans. Ze zullen denken dat ik gek geworden ben.
Ik kan er bij me zelf ook niet bij aan komen. Met die oppervlakkigheid, die leegheid.

Gisteren passeerde ik in de stad S. de hospice; eindstation voor hen die niet thuis kunnen of willen sterven. De zon scheen in het kleine knus ingerichte tuintje. Een zoon boog zich voor over naar kennelijk zijn moeder, hij streelde haar trillende handen. Een uitgeteerde man werd liefdevol door een verzorgster gevoerd, ze smakten samen. Een dito magere man keek mij aan. Zijn grijze haar glom in de zon, zijn huid was blauw en bleek. Ik zei hem goejedag. Hij stak zijn duim omhoog, spreidde zijn beide armen en zei: Heerlijk man.

Toen wist ik het zeker.

29 opmerkingen:

Nell Creemers zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
svara zei

Ik lees niet elk blog van je maar ik zou het wel missen als ik niet af en toe binnen kon wippen juist voor die observaties van je zoals in de laatste alinea
Ben benieuwd en wacht af....

knutselsmurf-kblog zei

OBA selecteert niet op inhoud. Iedereen is welkom, zolang ze binnen de wettelijke kaders blijven. Het viel mij 2 jaar geleden al op dat het zwaartepunt van de blogjes verschoof van serieus naar licht, en ik voorzag dat mensen zouden daarom gaan afhaken. Dus ik heb MijnOBA gemaakt, waarmee je je eigen selectie kan maken. Een selectie kan alleen weglaten, niet toevoegen, maar het is beter dan niets.

Annet zei

Dan zal ik je missen Simon. Je schrijft goed. Ik kom bijna niet meer op OBA en op FB zie ik je ook niet meer (?).

Tegenhouden kan ik je niet...maar het beschrijven van het niets of het miniscule is noodzaak.
Je moet dus wel blijven:)

ongerijmd zei

Simon, ik lees je bijna altijd en ik geniet ervan en daarom zal ik je missen.
Misschien zie ik je nog wel eens lopen in dat Franse dorp of elders en ik zal je herkennen...
Met een groet.

Anoniem zei

Je punt is duidelijk en ik moet het beamen maar ik zou je missen en hoop dat je je bedenkt!

Groet,Fenny

Niesje zei

Wat erg! Ik ken je niet, maar heb al jaren huis in Frankrijk, zomer hier, winter in Nederland. Je verhalen zijn zo herkenbaar. Zo nu en dan stuur ik iemand die ene blog, met die vragen, waarom je nou dat huis in Frankrijk hebt. Daar heb ik zo verschrikkelijk om gelachen. Ik ben een beetje bang....komt het omdat je bent gestopt met roken? Ik na dertig jaar heel veel shag....met enge pillen. Ik was de ergste roker die je kunt bedenken. Het is wel gelukt, ik doe het niet meer, maar vind terrasjes minder leuk. Altijd welkom voor een borrel op camping la maillardiere. Dan voeren we je dronken en halen je over weer te gaan schrijven.

Blewbird zei

Dit is een prachtstuk. En het zou zonde zijn als je zou stoppen. De veranderingen op OBA heb ik ook waargenomen. 't Is niet anders. Er zijn meer kanalen die je kunt aanboren.

En wat je zegt over altijd weer die verhaaltjes... ...het is nu juist zaak om die spannend en lezenswaardig te houden en binnen dat concept steeds weer iets nieuws te vertellen. Dat kun jij bewonderenswaardig goed!

blutch1 zei

Ik begrijp nog steeds niet waarmee je nu ophoudt. Met het lezen bij OBA of met het stukjes schrijven. Het laatste zou me zeer spijten want ik lees je graag. Aan de laatste alinea zie ik ook dat je het nog best kunt.
Overigens, ik wil gewoon weten of jouw aardappels het bij de buurman goed doen.

Marthy zei

Dat meen je toch zeker niet, Simon.
Ik geniet juist zo van jouw stukjes. Ik begrijp dat gedoe met die OBA niet zo, het is toch geen verplichting om daarop te publiceren. Het weer wordt beter, rol maar weer een shaggie en schrijf je stukjes.

mirosjabin zei

@ Kom op man, op elk writer's block volgt een nieuwe uitdaging.
Maar.
Jou kennende is het menens.
't Ga je goed!
Groet sjaal

martin zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Stefania zei

Gewoon even een blogpauze inlassen. Doe ik ook wel eens. Een maandje of zo en je zult merken dat je vanzelf weer zin krijgt om te schrijven.

Zilvertje zei

Ben te lang niet bij je geweest, maar eerlijk is eerlijk, kwam haast nergens meer, de tijd die schaars is. Maar gelukkig lees ik dit nu wel.

Hoop dat je van gedachten verandert, want het is vaak zo heerlijk sfeer proeven of lachen, genieten van dat heerlijke land waar je nu bent.

Jouw blog is altijd een beetje vakantie voor mij.

En als je echt niet meer terugkomt, dank ik je voor alle mooie verhalen en wens je het aller beste!

Anoniem zei

Ik lees je altijd.
Gewoon doorgaan Simon.

Groet
Laila

anja zei

Jammer Simon, ik las/lees je graag.

Anoniem zei

Hmm,
Zou wel jammer zijn Simon. Alle dag dat ik niet in de zeven valleien ben, en dat zijn er jammer genoeg veel, kan ik me laven aan jouw teksten en me even daar wanen. En ja, er gebeurt daar niet heel veel, da's nou net de bedoeling. Maar wat er gebeurt en de wijze waarop jij er verslag van doet geeft mij in ieder geval telkens het gevoel even daar te zijn.
Is hier geen sprake van een niet voldoende bestreden voorjaarsdepressie,ontstaan door een gebrek aan zonneschijn. Is het geen idee om met kleinzoon een dagje naar H te gaan en daar met hem lekker in het nieuwe zwemparadijs te gaan liggen? Dat fleurt toch lekker op.
En helpt dat niet, dan kan ik altijd nog met een fles Schiedams levenselixer naar je toe komen :-)

Jeroen B, 62

Ragfijn zei

Als je maar lang genoeg leeft, zul je alles gezien hebben en het tegendeel van alles.
'Montagne'

Mijn vriend kan ieder moment naast mij komen zitten, doe maar twee kopstoten ...

Met volle teugen Ouwe Reus!

Groet uit het hart,

van Duindorper.

martin zei

Ik doe mijn reactie even over. Teveel spelfouten, zelfs voor internet.

-----

Geweldig: Ik heb niet iedere dag iets nieuws. Ik hoor er niet meer bij; er is teveel opsmuk. Past niet in mijn dorp. Daarom stop ik. Ik wil mijn eigen leven leven.


Mooier kan je het niet zeggen. Dat is jou ook wel toevertrouwd. Toch is er wel inhoud voor wie hem zoekt. Maar in grote lijnen - buiten OBA - herken ik er wel wat in. Het gezeik en gezeur. Soms doe ik er zelf ook aan mee.

Bloggen blijf ik nog wel een tijdje doen om mezelf te dwingen af en toe zo na te denken dat er stukje uitkomt, wat vrijwel niemand interesseert. Het ga je goed. Jammer voor de lezer, maar misschien beter voor de schrijver.

fulps zei

Waarom stoppen, jij bent iemand die met woorden schilderen kan. Mis je het gescheld, getier en niet te vergeten Frau Moderator op wijlen het VK-blog? Nou, ik niet maar ik heb nu even geen zin in bloggen, komt wel weer en bij jou ook.
Inderdaad wordt het hier overspoeld door truttebollen maar die hoef je toch niet te lezen, laat ze, er zijn gelukkig ook mensen die wat te melden hebben.

Ina Dijstelberge zei

Veel nieuwe bloggers die deelnemen aan OBA zijn jonge mensen (tieners).
Die zijn met heel andere zaken bezig dan de oudere blogger.

Zelf blog ik ook nog amper. Geen inspiratie en geen tijd.

Komt wel weer denk ik.

Cilia zei

Hé Simon,

Wat is dat nou! Maakt toch geen sikkepit uit waar anderen over bloggen!
Jij lekker je eigen ding... schrijven dus ;-)
KOM OP! JE KUNT HET :0)

Lieve groetjes en hopenlijk tot de volgende blog,
Cilia

elly schuurman zei

WTF is OBA?? Nooit van gehoord.... je schrijft toch zeker voor jezelf en een beetje voor ons??? Gewoon blijven doen anders kom ik persoonlijk naar het hoge Franse Noorden en schop je persoonlijk die pen weer in. Ben jij nou belazerd! ;-)

Anne (Frl.) zei

Grr... Dat is toch een geintje, Simon. Die knipoog, die observatie, soms een beetje cynisch maar (bijna) altijd raak... Ik zou het jammer vinden, maar respecteer natuurlijk jouw besluit. (En dan nu maar naar de kroeg om mijn verdriet hierover te verdrinken. proost!)

Anoniem zei

I was suggested this web site through my cousin.
I'm no longer positive whether or not this post is written by way of him as nobody else recognize such distinct approximately my difficulty. You are incredible! Thank you!

my web-site :: how to get minecraft for free

Lisa Goudzwaard zei

Ik ontdek net je blog..haha, weet je, misschien maar eens een half jaartje schilderen en verplicht niets schrijven, dan gaan na dat half jaar je vinger zo jeuken dat je vanzelf weer wilt bloggen.
En het Ik-gehalte, tja invloeden van FB he..sinds facebook is ook het bloggen veranderd.
Groetjes!!

Anoniem zei

Hi, Neat post. There is an issue along with your web site in
internet explorer, might check this? IE nonetheless is the market chief and a huge section
of other folks will leave out your wonderful
writing because of this problem.

Here is my blog ... %anchor_text%

appelvrouw zei

Sorry

DagEnDauw (Dauw) zei

Goh Simon, ben ik even blij dat jij terug bent (?). Ik had zelfs niet eens afscheid genomen. Lees nu pas jouw recentelijke intentie ermee op te houden. Gelukkig lijk je toch nog te twijfelen... Maar goed ook!

Groet Dauw