woensdag 8 mei 2013

Leven in Frankrijk : Opsomming nadelen

Vrienden op bezoek. Onderuit in de tuinstoelen. Hij neemt slok bier. Rekt zich uit. Kijkt in het rond naar ons huis, de beboste heuvels, de verre horizon.
Man, man, man, wat hebben jullie het hier toch goed, klinkt het in een diepe zucht. Hij kijkt naar zijn lege glas en verwacht kennelijk dat ik opvlieg om naar binnen te gaan voor een nieuwe. Hij bekijkt het maar. Hij heeft ook poten. Ik ben moe. Ik heb dagen achtereen geklust, geschilderd, expositie voorbereid. Ik zit godverdomme net. Tis hier geen hotel. Chris is met de vrouw boodschappen gaan doen. Wat oh oh dat is zo schattig, zo'n Franse winkel met al die aparte dingen.
Flikker toch op. Kaas is kaas en vlees is vlees. En wat ze hier hebben hebben ze in Nederland ook. Sterker nog, hier op de verpakking staat het ook vaak in het Nederlands.
Ze zullen wel willen barbecueën. Dat wil de Nederlandse visite altijd. Iemand vond dat laatst zo romantisch bij ons. Oh ja? Maak je dan ook de vieze vuile vette troep weer schoon ? Maar dan gaan ze ineens bijtijds naar bed, romantisch of misselijk van de merquezworstjes en te veel wijn.

Daar zijn de dames weer.
Enig, kraait de visite. Onweer op het gezicht van Chris.
Houtboer Serge had in een straat vijf kuub hout gestort en daardoor moest ze lang wachten eer ze er door kon. Op weg naar buurdorp al die tijd achter een tractor met koeien moeten sukkelen. Parkeerterrein bij supermarkt vol. Wachten bij de kassa op oude vrouwtjes die nog met cheques betalen, dat duurt ook uren. En dan lullen ze in de tussentijd met de cassiere over alle ziekten en kwalen die ze hebben, maar ook die van de buren, neven en nichten. Of ze zijn iets vergeten af te wegen. Geeft niks hoor. Doet de cassiere wel, blijft een kwartier, want rookt dan gelijk een sigaret.
Ik grom mee.
Jahaa, dat is het platteland, zegt de vriend, die nu zelf maar een pilsje heeft gepakt. Heerlijk, volgt erop, helemaal tot rust komen. En languit gaat hij weer in zijn tuinstoel.
Rust .... ? Blinde razernij zal je bedoelen !! Was ik gisterochtend aan het timmeren, kwam ik spijkers te kort. Maar ja ... alle winkels dicht hè tussen de middag. Dus ook de bouwmarkt. Van twaalf tot half drie. Lunchen noemen ze dat hier, met een kleine siësta er achter.
Noord Frankrijk, siësta .... Werken met je donder. Het was amper vijftien graden gisteren.
De vrouw doet haar man kirrend verslag van al die enige producten die ze gezien heeft. Kijk 's, ik heb een fles pastis voor je gekocht, leuk hè, die nemen we mee naar huis ...
Als ze over m'n stoppen met roken beginnen, dan, dan ....

15 opmerkingen:

Anoniem zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
ldbe zei

Keep your spirit high, so do I.
Lidy :-)

kuifjesimon zei

Lidy: do u start nou ook al in de english ? ;-))

lebonton zei

toch zal jij ooit in een zelfde gemoedstoestand je eerste blikken hebben geworpen in die streek, toch?

blutch1 zei

Blijf in je hangmat liggen. Heb je er geen, koop er dan een. Dan val je op de kritieke momenten direct in slaap. Ondertussen lach je je rot over de opmerkingen van je bezoek. Let wel op dat ze de hangmat niet zien schudden. En zeker vlak voor klusjes als opruimen en afwassen is die hangmat een uitkomst. ;)

blutch1 zei

Eh bien, la réception des gens à la maison n'est pas très la façon française. Maintenant vous savez pourquoi.

kuifjesimon zei

Ton: ja dat klopt maar toen woonde ik er nog niet ;-)))

kuifjesimon zei

Blutch1: je brengt me op een idee: 7 dagen hangmat (dus ook als ze weg zijn ;-))

kuifjesimon zei

Blutch2: dan blief ik maor une eigenwijze ollander ;-)

appelvrouw zei

Wat een rotland!
Hier zijn zelfs de bouwmarkten op zon en feestdagen open, evenals de supermarkt. En geen rokende cassieres. Hier is alles veel beter.
Wat moet je nou in zo'n saai dorp!

kuifjesimon zei

Appeltje: ik ga mn koffers pakken, lekker terug naar de 24-uurs economie ;-))

Anne (Frl.) zei

Gaat het wel goed met je, Simon?

kuifjesimon zei

Anne: er zijn van die dagen, dan ... dan ... ;-)))

Rosa Pluimhaar zei

Even de lachtranen uit m'n ogen vegen. Nu snap ik waarom de Fransen zoveel pillen en poeders consumeren. Pas maar op.

kuifjesimon zei

Jaaaaa, daar mot ik t ook s over hebben ;-))