maandag 13 mei 2013

Leven in Frankrijk: Dansen om de waterput

Heerlijk plannen maken. Vellen papier, centimeters, potloden, wijn en glazen (inderdaad geen asbakken en shag meer). Daar zaten we achter op het terras. Huisuitbreiding.  De sompige badkamer moet in de stijgers, het atelier vergroot, een bijkeuken en ... ahum een kamer voor mij. Nou ja voor mijn boeken dan.
Plop doet de kurk en kras kras doen de potloden. Een metertje hier, een raampje daar, vergeet de stopcontacten niet en nieuwe dakpannen op het atelier. Kras, kras ... gaat het ... op papier.
Maar nu in het echt. We lopen met meetlinten en piketpaaltjes door de tuin naar de aangewezen plek.
Wat dacht je van de waterput, opper ik, die komt zeker in mijn boekenkamer? Eh nou, die blijft gewoon, hoor ik. Onder mn buro zeker, als voetenbankje, je denkt toch niet dat ik ...
Ik blijk me aan te stellen. Ik teken hem op schaal in onze ontwerptekening. Mn hele kamer is bijna verdwenen !!! Uitgesloten, zeg ik triomfantelijk, de sloophamer gaat er tegenaan.
Dan krijg ik een romantisch verhaal over de waterput. Weet je nog hoe ie was toen we het huis kochten, dat er struiken ingroeiden, en dat ik hem zo mooi had afgedicht met beton, en dat we hem toen als tafel gebruikten, zo 's avonds laat in de avondzon, en dat er nu zo mooi mos opgroeit en de plantenpotjes er zoooo gezellig op staan.
Nou bouw  ik hem wel weer op in de badkamer, kun je hem als douchebak gebruiken. Ik vond hem zelf wel aardig, maar daar werd anders overgedacht.
Knerp, knerp doet het grindpad. Daar is vriend André, onze klusman. Hij bekijkt de tekening, schudt zijn hoofd, loopt met grote passen door de tuin, dat zijn zijn meetpassen. Pakt een beduimeld schrijfblokje uit zijn broek, likt aan een stompje potlood. Hij kijkt, trekt een rimpel, rekent en noemt een prijs.
En de waterput krijgt hij als zachte vraag. Huh ?? ... er wordt naar links en naar rechts gekeken ...
Ik ken die blik ... "les hollandais stupide".
Daar maak ik puin van en stort er dan een vloertje overheen, baste hij terug.
André wilde niks drinken, ik wel.

13 opmerkingen:

Anoniem zei

Ha Simon,

je kunt om je fantasie te bevorderen eens gaan kijken bij La Cour de Remi in Bermicourt. Daar is de waterput onderdeel van een slaapkamer geworden. Verlicht en voorzien van glazen afdekplaat op vloerniveau. Geeft aparte middeleeuwse sensatie.

Jeroen B, 62

Marthy zei

Blij dat ik geen waterput heb, we moeten hier al genoeg problemen oplossen. Sterkte ermee!

kuifjesimon zei

Jeroen: gaat dat niet een beetje op de Efteling lijken ;-)))) Ben wel nieuwsgierig.

kuifjesimon zei

Marthy: het wordt 1,2,3, handgranaat ;-)

blutch1 zei

Eeuwig zonde van zo'n waterput. Die maakt je onafhankelijk van grote bedrijven. Nog wat zonnepanelen en een windmolentje dan kan alles plat zonder dat de familie Kuifje daaronder lijdt. Maar ja, ouderwets natuurlijk.

kuifjesimon zei

Blutch!: je hebt wel een 'point'; laat ik s beginnen met een kaarsje op te steken ;-))

francois15 zei

Je kan volgens mij de put pas dempen als het kalf verdronken is

François Labarbe zei

Mmm... ik kom niet meer op mijn blogspot en ik moet dus op een ander manier inloggen... gooi 't maar in mijn put... eh pet

appelvrouw zei

Ik krijg ineens zo'n zin in een biertje.

kuifjesimon zei

Monsieur Labarbe: uw fez is voor uw ogen gezakt, peut etre

kuifjesimon zei

Appel: dat overkomt mij ook wel eens ;-))

Rosa Pluimhaar zei

André dempt de put voordat le veau verdronken is. Deden meer potloodlikkende Fransen dat maar.

Anoniem zei

Why people still use to read news papers when in this technological world
everything is available on web?

My site: scratch cards no deposit bonus