maandag 22 april 2013

Leven in Frankrijk : Zwijgend museum

Overdag kun je je lege glasfles  natuurlijk omruilen bij de supermarché. Dat is makkelijk als je er toch boodschappen doet en het is er niet duur. Maar gasflessen gaan meestal leeg als je staat te koken en steeds weer vergeet een tweede reservefles te kopen.
's Avonds leeg dus, als alle winkels gesloten zijn. Dan ben je aangewezen op de 'particulieren'. Gewoon iemand die wat wil bijverdienen aan het omruilen en verkopen van gasflesse. Zo kwam ik een keer bij Didier terecht. Hij woont aan de rand van een buurdorp, lange oprijlaan. Een lamp floepte aan, een dikke oude man kwam aangeschommeld en verkocht mij een gasfles. Het was koud en aardedonker, geen tijdstip voor een boeiende conversatie. Bovendien moest de afgekoelde prak weer opgewarmd worden.

Op een keer ging overdag de fles plotseling leeg. Op pad naar Didier; liever dat hij wat verdient dan zo'n supermarktketen. Toen zag ik pas hoe hij echt woonde. Een oud huis, glazen veranda met half vergane planten. Naast een lange rij gasflessen in allerlei soorten en maten was er een soort buitenmuseum ingericht met tal van mijnwerkersattributen. Tegen een witgekalkte muur lagen lampen, pikhouwelen, een kruiwagen met grote stukken steenkool erin, een oude drilboor, een houten kruis met een mijnwerkershelm er bovenop.
"Voor heen die stierven voor het zwarte goud" stond er in een kinderlijk handschrift op een zelf getimmerd houten bord.
Didier slofte naar mij toe. Ondanks het zuurstofslangetje in zijn neus hijgde hij als een oud bospaard. Hij wees naar een plekje om de lege gasfles neer te zetten, ik pakte een volle uit het rek.

"Bent u vroeger mijnwerker geweest?" was mijn zeer overbodige vraag. Hij wilde reageren, maar dat verdween in een rochelende hoestbui.
Hij gaf een papiertje waar de prijs van de fles op stond en hield zijn hand ophoog.
Ik betaalde en verdween in stilte.

12 opmerkingen:

Anoniem zei

Een hele fraaie schets weer.
Zo'n type als Diederik; levensecht geschilderd.

Groet
Laila

Anoniem zei

Heel mooi, ik stond stil naast je mee te kijken.
groet, Fenny

kuifjesimon zei

Laila: goeie man, deze Diederik !

kuifjesimon zei

Fenny: ;-))

lebonton zei

de anderen zeggen het al, mooi geschetst. een juiste keuze om didier te prefereren boven de supermarkt.

kuifjesimon zei

Dank je Ton; de supermarkten kunnen aan het gas ;-))

Franse Brocante zei

Hier zijn ze ook, die scharrelaartjes. Bij ons is het een oude Italiaan die sinds zijn vijftiende in Frankrijk woont, hier op school heeft gezeten en zijn vak als loodgieter geleerd heeft, maar nooit als zodanig is geaccepteerd. Het blijft "die Italiaan." Wij blijven bij hem komen met loodgietersklusjes. Meneer Adobati komt altijd glimmend opgepoetst zijn klus doen. Groeten, Lilian

kuifjesimon zei

Lilian: dat zijn vaak de beste !

blutch1 zei

Weer zo'n opgewarmde prak. Maar het is meestal beter dan als je het in een magnetron doet.

kuifjesimon zei

Blutch1: per heden ga ik mijn leven verbeteren ;-))

Rosa Pluimhaar zei

Mooi beeld heb je geschetst, interessant dat de mens nostalgische gevoelens toont voor een tijd waar hij aan onderdoor zal gaan.

kuifjesimon zei

Rosa: en dan was vroeger alles nog beter ...