dinsdag 16 april 2013

Leven in Frankrijk : Vincent van Gogh is niet thuis

Weekend over uit Pas de Calais lopen we afgelopen zaterdag op de Lange Beestenmarkt in Den Haag. Brede straat, oude huizen afgewisseld met foeilijke nieuwbouw er tussen.
Het oude is mooi. Je ruikt, voelt de nostalgie. Alleen de naam van de straat al. In de omgeving heb je het Zieken, Dunne Bierkade en de Doubletstraat. De laatste was vroeger een rosse-buurt-straatje. Nu weet ik het niet, de zon scheen zo fel afgelopen zaterdag.
Vincent van Gogh woonde op de Lange Beestenmarkt. Net zestien jaar oud, weg van het ouderlijk huis, werkzaam bij kunsthandel Goupil in Den Haag.
Ik voelde me geroepen even bij hem langs te gaan. Het is toch wat, zo'n jonge jongen helemaal alleen in zo'n grote wereldstad met 'rose' verlokkingen zo vlakbij. Hij woont dan wel op kamers bij de familie Roos, maar toch.
We lopen de huisnummers af, zoekend naar nummer 32. Weg is nummer 32. Wel een poort met een hek ervoor waar moderne brievenbussen aan hangen. We bestuderen de naambordjes, geen van Gogh. Door het hek zien achter in de poort wat fietsen staan, een kapotte stoel, een zinken teil met planten erin. Wie weet ... maar de boel blijft dicht.
Een beetje teleurgesteld dralen we wat. Maar, aan de overkant is distelleerderij van Kleef. Mooie antieke gevel, anno 1842 staat in sierlijke krulletters geschreven.
Nou vooruit dan maar. Mijn tong plakt toch wel een beetje van dat gewandel en gezoek.
De deurbel klingelt vrolijk en zo ook de jonge dame achter de tap. Achter haar talloze kruiken.
De jonge deerne zet twee glaasjes neer, vult ze tot aan de rand. Proeft u maar, krijgt u zo een andere, we hebben alle soorten. Ze is jong, mooi en lief en ze schenkt lekker door, dat is ook heel lief.
We nippen, slokken en gaan op in de antieke wereld van de oude jenever.
We horen de deurbel niet, toen die weer open geduwd werd.
Ik krijg een klap op mijn schouder. Hé ome Simon en tante Chris, wat een verrassing, klinkt het achter ons.
Hé Vincent, zegt het meisje en krijgt een rode kleur.

8 opmerkingen:

martin zei

Op de Dunne Bierkade zat drukkerij de Dageraad, daar bracht ik de vellen van antimilitaristies tijdschrift AMOK naartoe als die netjes met rubberlijm waren opgeplakt. Vicent nooit gezien. Maar dat ligt waarschijnlijk aan mij of dede gekozen drooglegging op die uren.

kuifjesimon zei

Ha Martin: Vincent had misschien de omslag kunnen schilderen ;-))
Het is nog steeds een mooie buurt trouwens !!

blutch1 zei

Als je vroeger op kamers woonde bij een familie, deed je dan je eigen naambordje op de deur? Ik zou gezocht hebben naar Roos.

kuifjesimon zei

Blutch1: ja lekker, kan ik weer terug ;-)))))

blutch1 zei

Goeie smoes om nog eens te gaan

kuifjesimon zei

Blutch1: goed idee ... en dan ook een rondvaart door de Haagse grachten en kanalen !!

DagEnDauw (Dauw) zei

Zo zie je maar, wie niet langer zoekt, wordt zelf gevonden...
=]

kuifjesimon zei

HaDag: jij kent je bijbelse klassieken ;-)