donderdag 11 april 2013

Leven in Frankrijk : Plaatselijke handel

Zo' n plattelands dorp, daar verandert zeker niet zo veel ... Nou, mooi mis.
Zo zijn er vorig jaar op de grote heuvel vijf windmolens geplaatst. De vooruitgang gaat ons dorp niet voorbij.
Maar er is ook wel wat verdwenen.
Zo waren er tien jaar geleden nog drie kroegen. En dat is op een bevolking van zeshonderd niet verkeerd. Je kwam nooit om van de dorst. Nu is er alleen nog Jean Pierre over, kroeg en brasserie.
Ooit was er een klein supermarktje. Formaat huiskamer. Geen houden aan. De drie grote supermarkten in de omliggende dorpen slokten de klandizie op.
De oude slager is met pensioen, maar hij is opgevolgd. Welliswaar niet alle dagen open, maar met prima vlees. Zo van de boer, zelf geslacht. Volgens de handgeschreven poster in de vitrine vliegen de omega's je om de oren.
En dan hebben we nog Yves de bijenhouder. Als je aanbelt voor een potje homing of een flesje honingwijn doet hij de duer open en draagt hij een medaille, hij is in 1982 in de prijzen gevallen met zijn honing.
En de rest van de handel is ambulant. Ze komen met de auto aan de deur. Joël met brood en een ouwehoer-praatje. De visboer uit Le Crotoy. Het autootje met boter, kaas en eieren. De Figro met alles wat je maar kunt invriezen.
Niet te vergeten de dorpscamping die ook gasflessen verkoopt. En dan vergeet ik bijna Helene, de dameskapsalon. Er komen wel eens damens naar buiten met een kleurspoeling die nooit de bedoeling geweest kan zijn.
Eigenlijk geen handel, maar wel eens makkelijk: het postkantoor. Met sluiting bedreigd maar Roger, de burgemeester, heeft zich sterk gemaakt. Het kantoortje is nu twee middagen en ook zaterdagmorgen open. Je hoeft er nooit te wachten als je een postzegel wilt hebben.
En er hangt altijd een spinnenweb bij de voordeur.

16 opmerkingen:

Anne (Frl.) zei

Jammer voor de winkels die verdwijnen... Maar die kroegen! C'est une catastrophe. Hopelijk maakt de burgemeester zich ook sterk voor de kroeg van Jean Pierre!!

kuifjesimon zei

Anne: als dagelijkse bezoeker laat ik dat natuurlijk niet gebeuren;-)

cornutus zei

De "vooruitgang" blijkt telkens weer niet te stoppen. Ken je het boek van Geert Mak, Hoe God verdween uit Jorwerd? Is volgens mij van toepassing op alle dorpen in Europa. Helaas, helaas.
Maar je hebt wel een paar flesjes in de kelder, voor tegen de dorst?:-)

kuifjesimon zei

Cornutus: de eeuw van mn vader is nu de mijne geworden ;-))

blutch1 zei

De echte handel gaat weg en de windhandel komt ervoor in de plaats. Jammer

François zei

Als ik je verhalen over "ons dorp" lees krijg ik altijd de aanvechting om Gabriël Chevallier te gaan lezen, dwz Clochemerle natuurlijk en niet La Peur.
Het lijk me het beste dat je "ons dorp" in zijn geheel in 1 keer opkoopt om de vooruitgang voor te blijven zeg maar

kuifjesimon zei

Blutch: en dat met vijf windmolens!!

kuifjesimon zei

François: was dat niet iets met een pieshok ? daar hebben wij een riviertje voor !
Bij de weg: koop je een aandeeltje?

Anoniem zei

Die vreselijke windmolens beginnen inderdaad ook in Frankrijk steeds meer het landschap te verpesten.
Of ze rendabel zijn vraag ik me af.

François zei

Ik wil wel aandelen in Jean Pierre om te zorgen dat hij liquide blijft

kuifjesimon zei

Anoniem: als het niet waait draaien ze niet eens ;-)))

kuifjesimon zei

François: ik moet toevallig straks toch nog even bij hem langs ...

Anne (Frl.) zei

Ik sluit me aan! Hoeveel voor die liquide aandelen?

kuifjesimon zei

Prima goed Anne: ik zit meestal aan een borreltje/biertje !!

Mariken t'Sas zei

Simon, ik vind het veel, bij ons komt alleen nog een bakker langs in ons dorp waar vroeger ook drie !! cafés waren en de markt in het "stadje" (wij zouden het dorp noemen) op 7 km van ons dorp, is ook helemaal niet meer wat het geweest is. Maar vooruitgang zie ik hier gelukkig nog niet oprukken. Behalve dat er steeds meer straling komt overal, de mensen willen bereikbaar zijn en dat is natuurlijk een probleem voor de mensen die daar gevoelig voor zijn. Zelfs hier hebben ze er nu last van.

kuifjesimon zei

Tja Marieken, bereikbaarheid lijkt vaak een twijfelachtige verworvenheid.!!