donderdag 18 april 2013

Leven in Frankrijk : Droge regen

De winter heeft oude buurman Bernard veel te lang geduurd. Dolgelukkig toen eindelijk het voorjaar begon. Er werd gewied, geschoffeld, geplant en gepoot, dagenlang kont omhoog.
Praatjes voor tien en zijn gulle lach daverde weer door het dal.

De eerste puntjes groen kwamen al snel uit de grond. Met wijdse gebaren werd verteld wat er zo allemaal zou moeten gaan groeien. Om de drie soorten kwam de vraag of wij dat in dat verre Holland ook hebben.
In de winkel wel, zei ik, maar op het land zou ik het zo gauw niet weten. Dat vindt Bernard nou humor, dus wordt er flink gelachen.

Vorige week verscheen er opeens een vogelverschrikker in de tuin, meer een houten kruis met een blauwe kiel er om heen. Een paar dagen later nog een. De helft van de moestuin gaat nu ook schuil onder groen netten.
Zijn dat je twee broers Bernard? Een beetje meesmuilend slofte hij verder, ... de vogels vreten alles op monpelde hij.
Eergister is het bij schoffelen gebleven, de wind deed de droge aarde tot stof opwaaien.
Beetje droog he? Bernard trok zijn wenkbrauwen omhoog en kwam al schoffelend mijn kant op. Ik vertelde hem dat ik gelezen had, dat het de droogste aprilmaand was van de afgelopen driehonderd jaar.
Driehonderd jaar ... dat lijkt wel een eeuwigheid. De grote boeren sproeien al. Ik niet, ik vertrouw op de natuur. Bernard veegde zwarte strepen op zijn voorhoofd en keek hoopvol omhoog naar de steeds donker wordende lucht. De eerste druppels vielen en maakten kleine plofjes op de stoffige voren en rolden naar beneden.
Hier heb je niks an ... dat is droge regen, zei hij met een zucht. We knikte en gingen elk naar ons huis.

Toen ik later langs liep stond Bernard voor het raam. Hij keek omhoog en schudde zijn hoofd.

12 opmerkingen:

Flip Roodnat zei

Wat een heerlijk rustig leven. Lente, breek me de bek niet open, kor, het is me een geweld teveel. Achter in mijn tuin stond een dennenboom wel zo scheef dat ik hem om gekapt heb, ergens een stuk boven de onderkant want dat hakt lekker. De boom velt zich en de stam wipt naar boven omdat de kroon in de hulstbomen bleef hangen. Wat een gedoe, Kor, nu had ik dan een boom die dwars in de bomen hing. Ik het klimmateriaal nog maar eens van stal gehaald en een constructie aangelegd zodat ik de stam weer naar beneden kreeg, en het zaakje weg kon werken. De stam was gespleten en had een lang dun natte halve bast en dan dat stuk in de grond. Ik weer kappen. Dan denk ik wel eens ik word er zo moe van Kor, van het leven. Zo zit ik net een heel stuk te tikken, het schuim staat op de toppen van mijn vingers, en nou is alles weg. Maar goed dat jij er dan bent, Korrie, mijn rustpuntje.

kuifjesimon zei

Flip, jongen toch ... ik ben er zo gerne voor de medemensch.

Flip Roodnat zei

Misschien kan jij er anders even naar kijken. Korrie, jij bent nogal handig. Dit is de site http://decabrioman.wordpress.com/
en net stond hallo er nog niet dat tikte ikzelf pas nadat alles weg was. Als jij nu even voor me kijkt waar dat stuk is ga ik even een bammetje smeren want ik verrek van de honger.

Anoniem zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
kuifjesimon zei

Flip: met een lege maag in een cabrio naar Amalfi ... forget it!

Flip Roodnat zei

Het is maar goed dat je hier nog stond want ik was even helemaal mezelf kwijt maar ik zal mu nu eerst even snel zelf linken.

Flip Roodnat zei

een cabrio daar is echt geen fluit aan, we hadden ooit een alfa spider, je waait de tent uit en iemand meenemen is er niet bij. Ik had een peettante in oss, ze paste niet in de spider en zelf had ik een oude rode tropen landrover met zo'n dubbel wit dak maar in dat ding kon ze ook niet want dat was te hoog, dan stond ik een kwartier te duwen voor ze zat en moest ik haar er thuis weer uit laten vallen. Nee, Kor, er gaat niks boven een godinnetje .Die spider ging al snel de deur uit want een kind past er niet in.

Flip Roodnat zei

Jammer Kor dat dat van die pindakaas niet gelukt is maar gelukkig had ik nog een banaan ovor d'r tussen.

elly schuurman zei

Prachtig omschreven weer Simon!

kuifjesimon zei

Merci Elly; inmiddels zeikt het hier ;-))

Rosa Pluimhaar zei

Droge regen en droge humor, dan voel je tenminste geen nattigheid.

kuifjesimon zei

Rosa: en je haar blijft ervan in model ;-)