woensdag 20 maart 2013

Leven in Frankrijk: van Gogh, Zola ... en ...ik

Op maandag 25 mei 1885 ontvangt Vincent van Gogh een brief van zijn schildersvriend Anthon van Rappard. van Rappard reageert op een door Vincent toegestuurde studielitho van de aardappeleters.
Vriendje Anthon laat van het schilderij geen spaan over: man zonder knie, vrouw rare neus, enz.
Diezelfde dag schrijft Vincent hem terug, en ... Normaal schrijft Vincent lange, soms hele lange brieven. Maar nu:
"Amice Rappard. Uw schrijven ontving ik zooeven - tot mijn grote verwondering.- Ge ontvangt het hierbij terug . - Na groete. Vincent. "
Jaja, duidelijk op zijn penseel getrapt, en terecht natuurlijk, klojo die Rappard. Kom niet aan mijn Vincent. Ben geen groupie, maar een zeer groot bewonderaar.

Eerder had Vincent aan broer Theo om het boek "Le germinal" van Emile Zola gevraagd. Op 28 mei 1885 heeft hij het ontvangen en is er onmiddellijk in begonnen. Hij is er zeer enthousiast over. "Ik heb er ook eens geloopen" schrijft hij aan Theo.
Het boek speelt zich af in Noord-Frankrijk in het gebied van de kolenmijnen. Vincent was daar vanuit de Bourinage lopend naar toe gegaan om de schilder Courot op te zoeken.
Jaja, ik woon er ongeveer een driekwartier vandaan, die streek dus. En (jaja) Le Germinal is een van de beste boeken van Emile Zola. Ben geen groepie, maar een zeer groot bewonderaar van Zola.

Vandaag is het woensdag 20 maart 2013. Ik schrijf een blog over Vincent en Emile van wier beiden dus een bewonderaar ben. En ze inspireren mij. Mijn eerste boek kwam anderhalf jaar geleden uit en deze zomer exposeer ik met mijn schilderijen hier in de buurt.
Dikke kans dat ze allebei langs komen, veel drukker zal het niet worden.


2 opmerkingen:

blutch1 zei

De burgermeester komt toch wel?

kuifjesimon zei

Blutch1: heb ik toch nog één groupie ;-)))