maandag 25 maart 2013

Leven in Frankrijk: Nouvelle cuisine ... HOTSPOT ... slow food

Loop ik afgelopen zaterdag over het parkeerterrein bij de bouwmarkt, paar dorpen verderop. Plankje halen, schroefje, daar soort dingen. In gedachten loop ik door de schuifdeuren.
"Hé Simon", hoor ik verderop. Jean Pierre, onze kroegbaas loopt via een andere deur naar buiten. "Ik ga dit weekend verbouwen", roept hij en triomfantelijk houdt hij iets in de lucht. "Salut", roept hij er achteraan en beent naar zijn auto en ik naar binnen. 't Was een verfafbrander bedenk ik mij, zo een op een gasflesje.

's Middags toch maar even langs gelopen. Hoop geschuif met tafels en stoelen en ik hoor servies gerinkel. Ik steek mijn hoofd om de hoek van de deur van het restaurantgedeelte. Jean Pierre, zijn vrouw en zijn zoon, sjouwen van hot naar her.
Nieuwe tafels erbij zegt zijn zoon en wijst op een paar formicatafels met alumuminium poten. Staat wel gek bij die donker bruine houten tafels denk ik. Achterin staan nog wat witte plastic stoelen, voor als het heel druk wordt glimlacht zijn vrouw. Het al jaren halflege wijnrek wordt mijns inziens doelloos een meter verplaatst.
"Mooi he?" zegt Jean Pierre en hij hangt een zwijnenkop aan de muur, recht tegenover een stel stoffige opgezette roofvogels, waarvan, ook al jaren, bij de buizerd een vleugel er een beetje lam bij hangt.
"Ik heb ook nieuwe borden gaat hij verder. Van die hele grote ! Die zijn voor de buitenlanders, die schijnen zo te eten, blaadje sla, streepje maggi, kassa ... 15 euro." Zijn dikke buik schudt van het lachen. "Ik ga met m'n tijd mee Simon. Slow food noemen ze dat, heb ik gelezen. Langzaam eten dus ... als ze maar opschieten. Nouvelle cuisine, mon ami." En weer giert hij het uit.
"Ga je ook nog schilderen?" vraag ik, "ik zag je toch met een brander lopen."
Hij slaat me op beide schouders.
"Nee man, das voor de crème brûlée."

16 opmerkingen:

DagEnDauw (Dauw) zei

Geen hutsepot dus, maar hotspot met crème brûlée...

;-)

DagEnDauw (Dauw) zei

Geen hutsepot dus, maar hotspot met crème brûlée ...

;-)

DagEnDauw (Dauw) zei

Aiaai, ik val in herhaling =]

kuifjesimon zei

HaDauw: en ik maak(te) van de crème brûlée een hutsepot ;-))

ongerijmd zei

Tja, ik ben gek op zulke borden

kuifjesimon zei

Ongerijmd: ik heb er een op mijn dak ...snoertje eraan ... hupla ;-))

Flip Roodnat zei

Che n' ai rien compris, mon cher Chimon.
Ches chairs sont chimples? Ou quoi?

http://www.youtube.com/watch?v=fY5cWL4SUmw

kuifjesimon zei

Chflip: les chtis sont l'autre coté

elly schuurman zei

*like*

kuifjesimon zei

Cherio Elly ;-))

Marthy zei

Mens, wat kan jij me toch vermaken!

kuifjesimon zei

Ik bloozz er van Marthy !!!

blutch1 zei

Aha, ik dacht dat slow food iets was waar je lang op moest wachten als je het besteld had. En dan hardstikke taai zodat ook dat niet snel gaat. ;)

kuifjesimon zei

Haha Blutch ... jij bakt ze helemaal bruin ;-))

Anoniem zei

Just want to say your article is as astonishing.

The clearness in your post is just nice and i can assume you're an expert on this subject. Well with your permission allow me to grab your feed to keep updated with forthcoming post. Thanks a million and please carry on the gratifying work.

Here is my web page ... property

Anoniem zei

It's hard to find experienced people in this particular subject, but you sound like you know what you're talking about!

Thanks

my web page her latest blog