maandag 18 maart 2013

Leven in Frankrijk : In het gras ....

Oude buurman Bernard en ik stonden in ons kleine straatje nog wat te praten over de enorme sneeuwval van afgelopen week. Hij is begin tachtig en had nog nooit zoiets meegemaakt. Een meter lag er hier en daar, geen doorkomen aan, wegen afgesloten. - Ik dacht dat men zoiets in Nederland minstens een sneeuwinfarct zou noemen en de spoortreinen uit voorzorg binnen zou houden -
Maar nu verdween alles letterlijk als sneeuw voor de zon. Blubber en grote plassen. Maar die verdwijnen ook wel weer snel zei Bernard.

Kortom een praatje van niks en we staren nog wat na over de moestuin van Bernard. Achter ons verstoren driftige voetstappen ons denkproces. Ik weet precies wie het is ... de juf van het dorpsschooltje loopt naar huis om te eten. En wat wil het geval? Zij is veruit de mooiste vrouw van het dorp, bijna van het hele departement, denk ik wel eens.
Bonjour, ca va, bon apetit, en zij loopt verder het straatje uit. Ahum, doet Bernard, ja ja. Ik voel me betrapt bij het nakijken. Ja ja Simon, een knipoog, wat eet jij zometeen?
Blote billetjes in het gras, zeg ik. Ogen op steeltjes zie ik bij Bernard. Ja, zeg ik, dat is nog een recept van m'n ouders uit het oude Scheveningen. Zoute snijbonen met witte bonen, en die gooi je door elkaar, vandaar de naam, snap je? Lekker aardappeltje erbij, klaar.
Blote billen in het gras, herhaalt Bernard langzaam. Ik hoor hem denken, achterlijke Nederlander. Nou eet smakelijk dan maar zegt hij, met dikke rimpels op zijn voorhoofd. Bij het weglopen draait hij zich om. Hé Simon, als straks die juffrouw weer langs komt vraag of zij dat ook 's een keer wil eten. Met zijn wijsvinger tikt hij aan zijn rechteroog. Bulderend van het lachen stapt hij zijn huis binnen.

21 opmerkingen:

ongerijmd zei

:))

kuifjesimon zei

Jaa Hennie, smullen geblazen ;-))

Anne (Frl.) zei

Is toch algemeen bekend: In Frankrijk kun je lekker eten...

kuifjesimon zei

Klopt Anne; haute jardin ;-))

Shirley zei

Haha, nooit van gehoord! Ik ga zo eens melden dat ik vanavond 'blote billetjes in het gras' ga maken. Ben benieuwd wat voor reactie ik krijg!

kuifjesimon zei

Shirley: wordt smullen , hoe dan ook ;-)

appelvrouw zei

Jonge billetjes zijn het lekkerst.

kuifjesimon zei

Appel: ik denk dat die juf dat ook weet ...

svara zei

heerlijk ongecompliceerd leven zo

kuifjesimon zei

Svara: het is nie anders ;-)))

Rachelschrijft zei

Ik kende dit recept niet, kan me de verbazing wel voorstellen eerlijk gezegd :-)

kuifjesimon zei

Rachel: en het kan zomers en 's winters genuttigd worden ;-))

lebonton zei

juffen als zij maken eeuwige studenten denk ik ;-)

kuifjesimon zei

Ha Ton: ten faveure van het aanschouwelijk onderwijs ;-))

elly schuurman zei

....en ik bulder gewoon even stiekem mee....

kuifjesimon zei

Hoi El: ...;-)))

Anoniem zei

If you are going for finest contents like myself, just go to see this website daily as it offers feature contents, thanks

Here is my webpage - property

Marthy zei

Kostelijk, tranen in mijn ogen, van het lachen dan.

kuifjesimon zei

Poeh Marthy, en dat al op de vroege ochtend ;-)))

Rosa Pluimhaar zei

Klinkt redelijk appetijtelijk. En hoe klinkt 't in het Frans?

kuifjesimon zei

Rosa: tkan ook szomers gegeten worden ...