maandag 11 maart 2013

Leven in Frankrijk: Door de mand en dan ook nog op vrouwendag

Olivier en Ann zijn onze achterburen. Boeren zijn het, maar hereboeren, de rijkste in de verre omgeving. Niet alleen rijk, maar ook aardig, en ... voor hier in de buurt behoorlijk modern.
Nu is de situatie gewijzigd, sinds een paar maanden. Olivier had geen zin meer om te boeren en heeft zijn riek aan de wilgen gehangen. En wilgen heeft hij genoeg, wij kijken er vanuit onze tuin op uit.
Hij heeft de hele boel aan zijn kinderen overgedaan.
Ik ben bijna zestig Simon, en ik heb er genoeg van, elke dag die tractors, die aardappelen, 's zomers zie ik amper mijn bed. Lekker samen reizen met Ann.

- Ik dacht dat ze wel een 'bucketlist' zouden kunnen opstellen; dat hoort zo tegenwoordig lees ik regelmatig -

Eerst waren ze naar de grote stad gegaan. Nieuwe kleren gekocht en een nieuwe auto. dat kwamen ze laten zien. Zonder prijskaartje straalde de duurte er vanaf. Merkkleding en een auto met vier uitlaten.
Niks overall, kleischoenen, ronkende tractoren en ander maai- en ploegmateriaal.
We dronken koffie in de keuken. Ann met Chris aan de praat aan de ene kant van de tafel, Olivier en ik aan de andere. Tot vermoeiens toe over topsnelheden, toerentallen, cylinders.
Nee Olivier doet nooit wat in huis, hoorde ik aan de andere kant. Daar ben ik voor zei Ann. Zelfs als de melk aanbrandt roept hij mij nog.
Olivier haalde niet eens zijn schouders op.
Praatje kleinkinderen brak aan. Zij hebben er één.
Jaja, opa Olivier, nu heb je alle tijd. plaagde ik hem.
Niks opa. Ik ben voor die kleine, grootvader. Dat geeft een waardige afstand, dat hoort zo.

Zo blij dat ik een klein moestuintje heb, en geen vier uitlaten.
Een boer moet keuteren vind ik, met zijn vrouw en zijn kleinkinderen.

7 opmerkingen:

Flip Roodnat zei

Sinds de dag dat ik 'De tuinman en de dood' las, heb ik geen moestuin meer.

DagEnDauw (Dauw) zei

Die Olivier is een "meneer de boer"...

DagEnDauw (Dauw) zei

"Was"... bedoelde ik natuurlijk
;-)

kuifjesimon zei

Flip: 't begint met lage rugpijn ;-)

kuifjesimon zei

Dauw: klopt, nu weet ik ook niet meer zo ;-)

aadverbaast zei

Hij blijft dus toch een boer, althans gedeeltelijk ;-)

kuifjesimon zei

Bingo Aad !!