donderdag 14 maart 2013

Leven in Frankrijk : 120 min één

Zie ik daar van de week op de tv iets over Rome. Een man in overall rommelt aan een grote kachel, een andere man stelt op het dak het schoorsteentje nog even bij. Verstandig denk ik, ook in Rome is het winter en kou is niet lekker. Zeker niet in zo'n groot gebouw.
Ik wil bijna wegzappen of daar komen, onder trompetgeschal, 120 figuren aangesjokt, mannen blijken het te zijn, en, lachen, ze hebben allemaal een rode jurk aan. Ze wiegelen een beetje en ze murmeren een liedje. Als dat maar goed gaat denk ik. Met een grote zwaai doet een oude romeinse soldaat de deur dicht.
Tis wel een rare mannenclub denk ik, allemaal dezelfde jurk aan ... Kweet niet wat ik er van moet denken.

De volgende dag hoor ik dat ze nog steeds in die grote zaal zitten ... ahum ... tja.
Extra journaal. Uit het schoorsteentje, wat die ene bouwvakker eergister recht zette, komt een grote zwarte rookwolk. Zo ... denk ik, daar zit slechte trek in. De nieuwsmeneer ter plekke zegt dat die 120 er nog niet uit zijn. Tadaaaa, tis dus een congres van verwarmingsmonteurs.

Gisteravond komt er in ene witte rook uit het pijpje. Ze zijn eruit, kirt een mevrouw.
Ja, dat zie ik ook wel. De schoorsteen trekt nu als een tierelier. Maar dat mag ook wel vind ik, 120 monteurs na drie dagen. Godsammeliefhebben, wat een poespas voor zo'n kacheltje. Pedant zooitje. Komt er één op een balkon vertellen dat hij de baas is en om dat te onderstrepen heeft ie een andere jurk aangetrokken, een witte. Een witte voorman. Wel allemachtig oud hoor ik, 76. Die is nog met een petroleumstel opgegroeid. Ze moeten het zelluf maar weten.
Er zijn er dus nog 119 over tel ik snel.
Buonne sera.
En het bleef nog lang onrustig in Napoli ... eh Rome.
Enneh ... zo blij dat ik een openhaard heb.

11 opmerkingen:

Ragfijn zei

Simon je bent toch niet vergeten - het is een tijdje terug - dat we Rode Libanon kochten om stoned te worden.

De kogel is eindelijk door de kerk, de PR was voortreffelijk - kunnen ze hier nog wat van leren - en het mag ook nog eens worden uitgevoerd. Ze hopen op afnemers al over the world.

Ja ze kweken het zelf, Rode Kardinaalsmuts, je schijnt er behoorlijk vrolijk van te worden. Zelfs, ja je gelooft het niet, wanneer je je in de buurt van de uitgeblazen rook bevindt.

Als je goed hebt opgelet bestaat daar geen twijfel over. Tienduizenden uitzinnige Wereldburgers dansend en juichend op een pleintje ...

Alle Q and A zijn te volgen op Twitter.

kuifjesimon zei

HaRag: als er vanavond een mis is ga ik er met mn rode karateschoentjes heen gehuld in mn Afghaanse bontjas en laat me door iedereen kussen. Nu eerst hout hakken voor de .. dinges

François zei

Het lijkt wel alsof je het allemaal niet zo serieus neemt, Simon met de motherkerk. Je bent toevallig toch ook niet nog een chotslochenaar? Kom tot inkeer broeder!

kuifjesimon zei

François: laat ik de dichter Kloos nog maar 's aanhalen: Ik ben een god in het diepst van mijn gedachten. Ziezo, en verder: de schoorsteen moet roken, toch.

letterbak zei

Ha! Schitterend stukkie Simon!

kuifjesimon zei

Letterbak: verkeerden we toch samen in 'hogere' sferen ;-)))

Selma zei

Jij hebt het voorrecht te wonen waar God woont... en zij daar in het zuiden moeten rooksignalen maken om 'm naar zich toe te wuiven, een plaatsvervanger van God op aarde benoemen omdat God dus in Frankrijk woont, maar zij dat niet uit kunnen staan, enzovoort.
Heb mededogen, Simon!

Anoniem zei

De vrorige was van de stamp Opus Dei. De nieuwe is van de Jezuïeten. Tja ... dan weet je het wel. Vreemde inheemse gebruiken en inwijdingsriten. Je hebt ze door de hele wereld. Ze komen alleen niet allemaal op TV. Deze stam is machtig, vandaar.

martin zei

De vorige was van de stamp Opus Dei. De nieuwe is van de Jezuïeten. Tja ... dan weet je het wel.

Vreemde inheemse gebruiken en inwijdingsriten. Je hebt ze door de hele wereld. Ze komen alleen niet allemaal op TV. Van deze stam wel. Ze is machtig, vandaar.

kuifjesimon zei

Selma: ben bezig in mijn achtertuin een grote pilaar te construeren al waar ik mijn toevlucht op ga zoeken ... ik heb dat eeuwen geleden eerder gedaan. Vandaar uit strooi ik dan wat mededogen de wereld rond ;-))

kuifjesimon zei

Martin: om met Asterix en Obelix te spreken: rare jongens die romeinen ej jezuiten ;-))