maandag 18 februari 2013

Leven in Frankrijk : Het begint met vleugels

Het leek wel afgesproken werk. Gelijktijdig deden we de voordeur open. Oude buurman Bernard en ik. Ook keken we op hetzelfde moment omhoog ... Strak blauwe lucht, de daken van de schuren wit van de nachtvorst.
Samen liepen we naar het hek van de moestuin van Bernard en gaven elkaar een hand. We zeiden niets.
We keken naar het zwarte veld, een modderpoel. De laatste sneeuw was van de week gesmolten, grote plassen achterlatend op de nog bevroren ondergrond. Ik dacht dat ik Bernard hoorde zuchten. Dat doet hij vaak 's winters. Alle dagen binnen zitten, niks in de tuin te doen.
We stonden en we keken.
Dan hoog in de lucht, zacht gegak van een zwerm ganzen. Noordwaarts.
" 't Wordt lente Simon, de eerste voortekenen" mompelde Bernard. We keken de ganzen na.
Toen ... begon opeens een vogel te fluiten, onzeker nog, maar hij was er, wij hoorden hem allebei.
Prachtig klonk het.
"Wat is dat voor een vogel " vroeg ik.
Bernard haalde zijn schouders op.  "Gewoon één met vleugels" zei hij, haalde zijn neus op en ging naar binnen.
Ik grinnikte om hem, bleef nog even staan en zag mijn adem.

21 opmerkingen:

Bastamater zei

Mooi weer.

Er wordt hier trouwens ook veel gezucht.

kuifjesimon zei

Bastamater: een goede zucht geeft veelal lucht ;-)

lebonton zei

lijkt me net zo'n vogelkenner als ik zelf ben ;-)

aadverbaast zei

Ik sta versteld. Hij moet toch wel heel goede ogen hebben om dat van zo verre te kunnen waarnemen! Briljant!

kuifjesimon zei

Ton: helemaal als ze door elkaar heen vliegen ;-)

kuifjesimon zei

Aad: de lucht is hier wijds, en de skai de limiet ;-))

Stefania zei

Ben elke dag weer blij met de mooie blauwe lucht hier en de vogeltjes.

kuifjesimon zei

Klopt Stefania: nu de temperatuur nog ;-))

Anne (Frl.) zei

Ik zie ze hier ook vliegen...

kuifjesimon zei

Anne: heerlijk he als je alles ziet vliegen ;-))

Annet zei

Haha dat begin...iets uit een film...

Mooi stukje proza Simon (duimpje)

kuifjesimon zei

Annet: duimpje retour voor het compliment ;-)

Marthy zei

Heerlijk stukje, Simon, en inderdaad: een zucht geeft lucht aan een hart vol smart (wijsheid van mijn moeder)

kuifjesimon zei

Marthy: prachtige spreuk, mooie wijsheid !

appelvrouw zei

"... met vleugels... "
En een gouden ei?

kuifjesimon zei

Appel: alleen als het pasen is ;-))

Jeroen B, 62 zei

Ha Simon,

Zondag ga ik voor een week naar Rollancourt. Kan ik iets voor je meenemen uit de koude en winderige randstad?

groet Jeroen B, 62

(indien niet, gooi deze huishoudelijke mededeling dan maar vooral weg, Tis eigenlijk blogvervuiling)

blutch1 zei

Die ganzen vlogen zeker te hoog om als maaltijd te kunnen dienen.

Anoniem zei

Way cool! Some very valid points! I appreciate you penning this write-up and also the rest of the site is very good.


My site ... over here

kuifjesimon zei

Ha Jeroen; das nou net de dag dat ik naar Nederland ga !!!

kuifjesimon zei

Blutch1:hier vliegt de pate niet zo hoog ;-)))