maandag 25 februari 2013

Leven in Frankrijk: De Belgen en ik

Talloos zijn de keren dat we Belgie doorgereden zijn. Altijd de E17. Antwerpen - Kortrijk.
Bij Antwerpen altijd de 'ring'. Niks niet Liefkenshoektunnel. Ben me daar belazerd om ruim 6 euro voor een tunneltje te betalen. Ik hoorde laatst dat je ook daar in de file kunt staan. Kassa !!
Nee hoor gewoon de 'ring'. Daar waar de matrixborden altijd de verkeerde snelheid aangeven. Van 100 ineens naar 50 kilometer of andersom, geen peil op te trekken.
Van Nederland naar Franrijk staat er bij Antwerpen altijd een file, aan de andere kant! Van Frankrijk naar Nederland, staat die file er nooit. Goed he?

Na Antwerpen, hopla de 3 banen op. Jaja. Geef een Belg een driebaansweg, en waar rijdt hij? Juste, altijd in het midden. Om gek van te worden. Seinen met je koplampen, toeteren, boos kijken, vieze vinger. Niks geen reactie stoicijns in het midden.
Geen politie te zien. In al die jaren niet. Tot die ene keer, dat ik te lang in het midden bleef rijden. een roestige voorheen witte Volvo met een rood hoofd, blauwe zwaailichten, wijst mij naar de binnenste baan. Zottenklap!
Dan is er bij Gent ineens een brug. Niet harder dan 90! Zo hoog is die brug nou ook weer niet, dat het er flink kan stormen. A la. Het duurt gelukkig niet lang. Wel goed flinke rempartijen en bijna botsingen.
Voort gaat de weg.

Haalde ik laatst een tankwagen in. Grote letters erop: vloeibaar transport !!! Kort nadenken, flink lachen Vloeibaar transport is toch een rivier meenden wij.  We houden de uitdrukking erin. Als ik een wijntje ga kopen, dan doe ik aan vloeibaar transport, voila.

Honderden keren de Belgisch - Franse grens gepasseerd. Dubbele namen voor een dorp of stad.
Duizenden keren gezien dat Lille er in het Nederlands Rijssel heet.
Nee !!!
Het is Rijsel met één S. Tot voor een paar weken heb ik dat nooit geweten. Op zo'n domme school zat ik vroeger nou ook weer niet. Eerst dacht ik, dat zullen de Belgen wel verkeerd geschreven hebben ... a maai het is geheel en al mijn fout !! Ik kon er ruiterlijk voor uit.

En ook ... eigenlijk bovenal. De shag is in Belgie 3 gulden goedkoper dan in Nederland en nog meer dan in Frankrijk.
Tof volk dus die Belgen, zeker en vast.


7 opmerkingen:

Selma zei

Ik herinner me van naar Antwerpen rijden alleen de bordjes Reet en Kontich, altijd goed voor hilariteit op de achterbank.

kuifjesimon zei

Selma: en St Job in 't Goor ;-)

DagEnDauw (Dauw) zei

Tss, die Nederlanders...

=]

kuifjesimon zei

D&D: ik had het kunnen weten ;-)))

DagEnDauw (Dauw) zei

Gôh, die "Belg" is voor mij ook maar een mythische figuur hoor...
*Grinn*

kuifjesimon zei

Dauw: wij verstaan elkaar !!;_))

Anoniem zei

Wow! At last I got a webpage from where I can genuinely get useful data regarding my study and knowledge.


Also visit my blog post :: more