vrijdag 11 januari 2013

Leven in Frankrijk : Kunst tussen de kolen

Iedereen die Frankrijk over de A 1 binnen rijdt kent ze wel. Na Lille richting Parijs verrijzen aan je rechterhand de kolenbergen. Kolenbergen begroeit met struiken en bomen. Afval van de verloren gegane kolenmijnen. Daarachter de troosteloze dorpen en stadjes, hoge werkloosheid, armoede.
Het is de voortuin van mijn departement.
Maar.
Sinds enkele weken is er in het stadje Lens een museum geopend. Niet zo maar een. Nee, een heel echt Louvre.
Naast het voetbalstadion is er een depandance van het Louvre uit Parijs geopend. Door de president! wij doen niet voor minder. Hypermodern. Staal en aluminium. Boven op een heuvel.
Vanuit ons dorpje een driekwartier met de auto.
Iedereen is er. Druk, druk, druk.
Voor de schitterende tentoonstelling over de renaissance een kleine vergoeding. We vergapen ons aan de oude meesters. ze zijn er allemaal. Botticelli, van Eijk, Memling, Rafael, Titiaan en al hun tijdgenoten
Toegang gratis voor de overige tentoonstellingen. In drommen vergapen de mensen zich.
Dat is een diepe badkuip zegt een in trainingspak gehesen man tegen zijn vrouw, terwijl hij naar een diepe sarcofaag wijst. Rijen dik voor het schilderij van De La Croix. Het revolutieschilderij met de vrouw met de ontblote borsten.
We schuifelen, we kijken, we genieten.
Ik wist het wel, ik wist het allang. Hiervoor wonen wij hier.
Pas de Calais.
The place to be.
In de supermarkt verkopen ze nog steeds kolen.

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Er is zelfs een Louvre-Lens side.
Wat een modern gebouw.

En dat zo dichtbij:-)

Groet
Laila

kuifjesimon zei

Laila: ik word vaste klant !!

zilvertje zei

Kan er soms zo naar verlangen, weer even naar Frankrijk, het zal vast wel weer gebeuren, ik vind het zalig!

Het verlangen wek jij op!

kuifjesimon zei

Zilver: laat het gebeuren ...!!

Anoniem zei

Mooi dat je weer in de lucht bent Simon!
Ben blij dat ik recent de overstap van een potkachel naar een kolenkachel heb gemaakt.
Denk nu bij elke zak bij de Mousquetaires aan kunst.Geheel nieuwe ervaring :-)
Samen stoken we les sept vallees lekker blauw.

Jeroen B, 62

kuifjesimon zei

Jeroen: kunst, kolen, Louvre. Hoe komen ze er op ? ;-)) Waar zit jij in de 7 valleien ??
simongroet

Anoniem zei

Rollancourt. Als ik eens wat zware weduwe moet meenemen of wat Nolet (ik ben Schiedammer :-))laat maar weten. Een keer per maand zijn we wel in LDF.

Jeroen B, 62

kuifjesimon zei

Jeroen: dan zitten we in beide gevallen niet ver bij elkaar vandaan. Spijkenisse - Schiedam; en Rollancourt - Boubers sur Canche.
Salut