maandag 28 januari 2013

Leven in Frankrijk: Heeft u al een bucketlist?

Steeds vaker kom ik de term 'bucketlist' tegen. In tijdschriften en ook bij OBA, de onafhanelijke bloggersassociatie.

Ik dacht, bucketlist, dat is Engels voor emmerlijst. Zo van, wat stop ik allemaal in mijn emmertje. Raar hoor. Doet me denken aan een kinderspel: Ik ga op vakantie en ik neem mee.
Vroeger deed je zand in je emmertje, of water, of allebei.
Maar in een bucket gaan heel andere dingen! Je moet er je 'to do' dingen in doen, wat je van plan bent, wat je zou willen doen. Jaja, dat las ik allemaal.
En niet zomaar onthoud dingetjes. Nee, nee, dingen die er toe doen !! Dingen des levens !!! Genoemd worden dan reizen naar verre oorden, hotels met minstens 5 sterren, luxe hebbedingen van een bepaald merk, hebbedingen waar je niks aan hebt en dat kunnen er heel veel zijn heb ik begrepen.

Een goed boek, een zinvolle ontmoeting ... ik ben ze in de opsommingen niet tegen gekomen. Kortom ... allemaal buitenkant. Daar zitten die emmers, pardon buckets, vol mee.

Grappig is ook om te lezen dat al die blogs of artikelen over de bucketlist eindigen met de vraag: wat stop jij in je bucketlist ?
Ik ben net naar de schuur gelopen. Wij hebben twee emmers zag ik. Een heel oude zinken,  maar die is lek geloof ik. En een plastieke emmer. Daar doen we warm water en spiritus in als we de ramen zemen.
Op de keukentafel ligt een list, pardon lijstje, voor straks, als we boodschappen gaan doen.

Een emmer en een boodschappenlijstje. Zo hoort het. Niks hedonisme.

26 opmerkingen:

appelvrouw zei


Nog nooit van gehoord.

Ik neem alleen maar barbies mee, en een fotocamera, mijn fiets, acculader, en regenpak.
Voor de buitenkant dus.

Cilia zei

Nee man, een bucketlist is voor mij veelste klein... ik heb een containerlist.

kuifjesimon zei

appel: kijk .. dat is nog's inhoud ;-))

kuifjesimon zei

cilia: haha, volle bak ;-)

Stefania zei

Nieuw voor mij, wel ooit de term gehoord maar niet verwerkt.

kuifjesimon zei

stefania: houwe zo ;-)

aadverbaast zei

Altijd op zoek naar druppels die de emmer doen overlopen. Kan je wel een badkuip mee vullen!

elly schuurman zei

Ik zoek een oude Franse emaille blauw witte luier emmer. Of bedoelen ze dat niet?

kuifjesimon zei

Aad: je kunt ook twee emmertjes ... enzovoorts ;-)

kuifjesimon zei

Elly: als ik weer een brocante tegenkom zal ik aan je denken ;-)

Marthy zei

Ik maak weleens een to do lijstje, maar dat is meer voor Martien, mijn man. Nieuw kraanleertje, gasfles ruilen, schilderijtje ophangen. En wat die emmers betreft, door onze verbouwing hebben we er op dit moment heel veel, maar daar gaan zulke aardse dingen in, niks hoogdravends aan.

kuifjesimon zei

Marthy: jaha die lijstjes ken ik ook. Aardse dingen, helemaal goed !!

Fran├žois zei

Er wordt in Nederland traditiegetrouw altijd heel wat afgeemmerd, ook bij OBA

Anne zei

Ja inderdaad, gebruik een luieremmer! Al die hebbedingen erin, deksel erop en niet meer naar kijken!!

kuifjesimon zei

Klopt Fran├žois: emmers en druppels!

kuifjesimon zei

Anne: zoist maar net !!!

blutch1 zei

Ik doe dat gewoon op een papiertje met potlood. Ik zorg wel dat er gemakkelijke dingen bij staan zodat ik lekker snel kan beginnen met wegstrepen. Dat geeft een goed gevoel. Gevolg is wel dat de vuilnisbak buiten staat en de lekkage nog steeds niet is opgelost. Maar het goede gevoel blijft. En dat is veel beter dan een rotgevoel en een lekkage. ;)

blutch1 zei

Ik doe dat gewoon op een papiertje met potlood. Ik zorg wel dat er gemakkelijke dingen bij staan zodat ik lekker snel kan beginnen met wegstrepen. Dat geeft een goed gevoel. Gevolg is wel dat de vuilnisbak buiten staat en de lekkage nog steeds niet is opgelost. Maar het goede gevoel blijft. En dat is veel beter dan een rotgevoel en een lekkage. ;)

kuifjesimon zei

Ha Blutch1: lekkende (rot)gevoelens, daar heb je wel een emmer bij nodig ;-))

blutch1 zei

Nee, niet emmeren, dat is zo droefgeestig. ;)

Wim Bavelaar zei

Kunt u mij uw e-mailadres sturen?
Ik heb een vraag omtrent het plaatsen van sommige van uw blogs op de website Wonen en leven in Frankrijk. www.infofrankrijk.com.

Groet,

Wim Bavelaar

kuifjesimon zei

Wim Bavelaar: s.korving@upcmail.nl

Mariken t'Sas zei

Ik moet als maar denken aan Keeping up appearances met Hyacint Bucket die haar naam uitspreekt als Mrs Bouquet...Hilarische serie! Daarom heet die lijst Bucket! Die lijst heeft alles te maken met keeping up appaerances!

kuifjesimon zei

Mariken: zoist maar net: allemaal schone schijn !

Anoniem zei

Knap geschreven...pijnlijk, jawel!
Gisteren tot de constatatie gekomen dat 'mijn twee emmers' al meer dan 30 jaar dienst doen voor...'water'! Ik kom vaak niet aan 'gebruik' toe, omdat mijn 'boeken-list' vol zit met 'eindelijk lezen wat ik in diezelfde jaren heb verzameld'. En, die TV gaat meer en meer 'uit'...allez, ik leer het stillekes aan.
Blogs als deze zijn trouwens een verademing ts...

kuifjesimon zei

Dank anoniem.