woensdag 9 januari 2013

Leven in Frankrijk: Bijna niks valt mee.

Hoogte punten, diepe dalen. Dat waren zo'n beetje de afgelopen weken.
Hoogte punt was natuurlijk de geboorte van kleinzoon Yessin. De stamboom onder mij wordt alleen maar groter en ook mooier.
Joehoe, zegt buurvrouw Christine bij onze thuiskomst. Of we kerstavond komen eten. Beetje familie, buren, de burgemeester en eega. Weer een hoogtepunt. Bijna goed. Bijna, want van de negen gangen lusste ik er sowieso vier niet. Maar het aperitief, de wijn en de digestief maakten veel goed. En passant vroeg de burgemeester of ik in het voorjaar aan een groepsexpositie in het kasteel wil deelnemen. Nog steeds gaat ie goed dus, weer een hoog puntje.

Maar de volgende dag regent het nog steeds en de lucht geeft niet aan dat daar snel verandering in komt. Naast regen is het donker, buiten en binnen.
Eerste kerstdag. Vrienden komen langs en we borrelen. Maar na één glaasje hoef ik al niet meer. Het borrelt en gromt vervaarlijk beneden. Ons kerstdiner blijft door mij onaangeroerd.
Klappertandend op de electrische deken, emmer binnen handbereik. En dat zo een dag of drie.
Dan wordt er zoals afgesproken dubbel glas geplaatst. Ik vind alles best, ik zie toch al alles dubbel.
Net als ik opknap, herhaalt Chris mijn fratsen.
Op de tv wordt gezegd dat ons departement onder het noro-virus gebukt gaat.

Oud en nieuw nadert. Vrienden komen met oliebollen, ik heb nog nooit zo flauw geglimlacht.
En buiten? Nat, grauw, zwart, triest, sompig. Niemand op straat.
Er knalt een champagne-kurk. De volledige inhoud gooi ik de andere morgen in de gootsteen, de oliebollen blijven onder het aluminiumfolie.

Dan slaat het herstel toe. Onze mondhoeken gaan iets omhoog. Zelfs buiten lijkt het op te klaren.
Hup, zeggen en doen we. Weg wezen. Hup naar het nieuwe Louvre-museum in het stadje Lens.
Eh ... ja mooi. Maar dat vonden driehonderdduizend andere mensen ook. Loeidruk. Maar de expositie over de Renaissance is vertreffelijk indrukwekkend. Ik zweef weer, maar nu door schoonheid. Word ik toch bijna getroffen door het Stendahl-syndroom.
's Middags in de kroeg Jean Pierre een gelukkig nieuwjaar gewenst. Chris en ik namen een kopje thee.
Dat wist het hele dorp de andere dag.

29 opmerkingen:

Anoniem zei

Gefeliciteerd Simon, met de kleinzoon.

Een mooie sfeerbeschrijving.

Het is een zeer druilerige 9e januari. Veel zieken ook.

Maar de vorst komt eraan;-)
Vorst en zon.

Anoniem zei

groet Laila

kuifjesimon zei

Dank Laila; goed en gezond 2013!

anne zei

Heel herkenbaar - ik stem in met je opmerking bij mij en dan omgekeerd, net Duitsland ;)
goed sfeerbeeld, graag gelezen -

kuifjesimon zei

Anne: so sind wir allen Brüder ;-)))

Jan de Stripman zei

Dat noro-virus is een naar ding. Ik heb er enige ervaring mee. De term 'projectiel-braken' is me bijgebleven...

kuifjesimon zei

Ha Jan; mooie term ;-)) van toepassing op beide zijden van het lichaam ;-))

ongerijmd zei

prachtig, nou ja, de titel

met een groet

aadverbaast zei

'Open huis getroffen door leegloop' had ook zomaar de titel kunnen zijn.
Het ga je (en omstreken) goed in 2013!

kuifjesimon zei

Hennie: combinatie van de vlag en de beroemde lading ;-))

kuifjesimon zei

Aad: tis inderdaad aardig doorgewaaid ;-)) Beste wensen voor jou en de jouwen !!

fulps zei

Simon, hartelijk gelukgewenst met de kleinzoon.
Voor de rest.......alles valt maar niets valt mee.

lebonton zei

van harte met het uitdijend nageslacht!
en gelukkig is het lijf ook weer schoon.

kuifjesimon zei

Fulps: dank je. En voor de rest panta rhei ;-))

kuifjesimon zei

Dank je wel Ton. En met een 10.000 beurt het nieuwe jaar in ;-))

svara zei

Gefeliciteerd met je kleinzoon.
Mooie naam ook.
En wat heerlijk dat je al meteen flinke weerstand hebt opgebouwd voor 2013.
Heeft vast veel goeds in petto.
Geniet!

kuifjesimon zei

Dank je wel Svara. Goed he, zo gezond het nieuwe jaar in !! ;-)

DagEnDauw (Dauw) zei

Zweven door schoonheid gaat zoveel makkelijker als je al die inhoud niet hoeft mee te torsen, toch? =]
Owja natuurlijk nog van harte gelukgewenst opa Simon, met je jongste kleinkind.

Zilvertje zei

Hartelijk gefeliciteerd met de geboorte van je kleinzoon, prachtig!

Ja, ziekzijn is echt niet leuk, zeker niet met de feestdagen.

kuifjesimon zei

Dauw: zweven bevalt deze opa wel, zo het nieuwe jaar in ;-)

kuifjesimon zei

Zilver: dank je wel; nu weer helemaal opgeknapt !

Anne (Frl.) zei

Ach, de hoogtepunten zijn gebleven, de dalen slechts van tijdelijke aard (hoe vervelend ook. Ik vind het toch een positief begin van een nieuw jaar. Een gelukkig en creatief 2013 gewenst!

kuifjesimon zei

AnneFrl: ik val aan .. volg mij ;-))

blutch1 zei

Ik hoop wel voor je dat je dat noro-virus gehad hebt. Dan hoeft die niet meer langs te komen

kuifjesimon zei

Blutch1: hij was het echt, brrr ... mag nu verder wegblijven !

elly schuurman zei

Simon, gefeliciteerd met je kleinzoon, mooi spul is dat, zo klein!
Gelukkig komt ook aan virussen een eind... ;-)

kuifjesimon zei

Dank je Elly; Zoe, jij en Johan ook gefeliciteerd, op naar het verdere herstel !!

Sonja zei

Leuke blog weer! Gelukkig hier geen noro-virus maar wel veel grijs. Ik wil eigenlijk in winterslaap zoals de zevenslaper en in juni wakker worden. Zit er niet in.

kuifjesimon zei

Sonja: veel meer dan 50 tinten grijs, om gek van te worden. Vandaag zon, morgen sneeuw. Finalement hiver ;-)) Waar zit jij in Frankijk ?