woensdag 12 december 2012

Leven in Frankrijk; Stuk van de kerst

Michelle is de jongere zus van goede vriend André. Michelle werkt bij de supermarkt in het volgende dorp. Daar zit zij de hele dag in een glazen hokje bij het tankstation. Links en rechts van het hokje kan getankt worden, en er staat een rij gasflessen. De ramen van haar hokje zijn practisch geheel volgeplakt met kleine advertentiebriefjes.
Altijd lachen met haar. Als ik daar kom tanken komt zij altijd direct naar buiten. Wij kussen elkaar omstandig. Ik noem haar 'mignon' en zij mij 'mon amour'. Verbaasde ogen van de Franse tankers: die Hollander met die Franse dame. Bovendien is wijd en zijd bekend dat Michelle 'van de dames' is.
Zij zwaait mij na het afrekenen altijd na, en ik toeter nog een keer. Hihi, die Fransen kijken nog een keer.

Gisteren vroeg ze of ik al binnen had gekeken. Huh? Ja, binnen in de winkel. Doen hoor!
Ik parkeerde de auto en liep nieuwsgierig geworden naar binnen. Normaal stoot je dan gelijk tegen de weekaanbiedingen aan. Uien, houtskool, bodylotion, van die dingen.
Nu stonden er kerststukjes. Tientallen. Kleine, grote, maar allemaal even monsterlijk, net zoals alle bloemstukken in Frankrijk. Fel gekleurde kaarsen en strikken van cellofaan, te veel spuitsneeuw, iets te grote ballen. Alles stond in trapezevorm op houten kratten opgesteld
Per prijsklasse stonden ze gerangschikt. En nu komt het, elke pijsklasse heeft een naam. Er waren zwarte bordjes in geprikt, met daarop in witte sierlijke letters de naam en de prijs van het stukje.
En .... bovenaan, daar stonden ze naast elkaar. Kerststukje Michelle en kerststukje Simon, even duur, 9,99 euro per stuk.
Ik schoot keihard in de lach.
Een echtpaar naast mij keek verbaasd. De vrouw haalde haar schouders op en graaide verderop in een bak met aardappels. De man boog zich naar mij voorover. Ik ken hem wel. Dan wijst hij naar de kerststukjes. Dat zijn jullie he? Jij, met haar van buiten .... Hij keek met half toe geknepen ogen.
Wij doen het alleen met de Kerst, flapte ik er uit. Ik draaide me om en liep de winkel uit. Ik voelde dat de man me na staarde.
Ik reed met de auto luid toeterend langs het tankhokje.
Goed he? riep Michelle. Je t'aime. mon amour. Ze stak allebei haar duimen in de lucht en sloot gierend van de lach haar kantoortje.
Ik wierp haar een kushandje toe en vloog bijna de bocht uit.



22 opmerkingen:

Anoniem zei

prachtig.......
de kerst, het stukje en de liefde

gr hennie

kuifjesimon zei

Hennie:in en om het tankstation ;-)

luuk1945 zei

Mooi stukje, :-)
Worden jullie nog verkocht?

kuifjesimon zei

Luuk: om nou te zeggen dat ze twee aan twee gaan .... ;-)

Anne zei

Met kerst, een echte Simon voor nog geen tientje. Zeg nou zelf, das bijna voor niks!!

elly schuurman zei

*schaterlach*

Cilia zei

Je begrijpt zeker wel dat ik even een voorzichtige reactie geef :)... Gniffel gnuif, LEUK STUKJE.

kuifjesimon zei

Anne: en tis ook nog een stukje met kluit ;-))

kuifjesimon zei

Elly: "goed ontvangen"

kuifjesimon zei

Cilia: zal het aan Michelle doorgeven ;-))

appelvrouw zei

Paars is de modekleur met kerst, hoorde ik hier in Groningen.
Moet er niet aan denken dat Simon en Michelle het met kerst doen onder een paarse slinger voor net geen 10 euro.

kuifjesimon zei

Appel: paars .... brrrr

Selma zei

:-D

kuifjesimon zei

Selma: eens ;-)

aadverbaast zei

Toch wel bijzonder dat je weggezet wordt als een kerststuk. Kom er nog maar eens om. :-)

kuifjesimon zei

Tja Aad, ik ga vanaf nu verder als stukgoed door het leven ;-)

svara zei

:-)

kuifjesimon zei

Svara: mee eens ;-))

martin zei

Mis vind ik leuk knop.

blutch1 zei

Hm, weet je zeker dat ze alleen "van de dames" is?

kuifjesimon zei

Martin: ja nu zie ik het ook. Geen idee. Maar wel leuk dat je langs kwam !!

kuifjesimon zei

Blutch1: bien sur ;-))