dinsdag 11 december 2012

Leven in Frankrijk : Koffie verkeerd, maar dan wel DE

Nog voor het Nederlandse nieuws was afgelopen stond ik al buiten. Het huis trilde nog na, een enkele dakpan scheef op het dak. Zo hard had ik deur achter me dichtgegooid.
Ik probeerde diep adem te halen. Keek verdwaasd in het rond. Waar naar toe? In zo'n gemoedstoestand is er maar één plek in het dorp .... Ik stampte door de hoofdstraat, richting dorpsplein.
Klabam ! Verschrikt draaiden de kroegbewoners zich in één keer om.
Merde, putain, fou ! bracht Jean Pierre de kroegbaas uit, moet de deur er soms uit. Wat is er met jou aan de hand. Ben je soms heaumeau geworden ? Iedereen schaterde. Die boerse humor toch.
Ik sloeg het neergezette biertje in een teug achterover.
Het gaat om de koffie, brieste ik. Een of andere oetlul is na een jaar afgedankt als directeur van Douwe Egberts en gaat met een vergoeding van bijna 7 miljoen naar huis. Voor een jaar werken !!!
Het slaan met deuren, het driftig lopen in de vrieskou, een pilzenteug, had nog geen invloed op mijn gemoed gehad.
En wat denk jullie verder? Vroeg ik in het luchtledige. De aandelenkoersen van die DE gaan nog omhoog ook. Dus de aandeelhouders vinden alles best.
Ik voelde m'n ogen rollen in mijn hoofd.
Ratten zijn het, ratten van de samenleving.
De kroegbewoners keken met open mond, ook toen ik al weer buiten stond.
Ik stampvoette weer op huis aan.
Het zal toch niet zo zijn dat er ergens nog een verdwaald pak DE-koffie ligt.

20 opmerkingen:

fulps zei

7 miljoen voor een jaar werk.....er zijn jaren dat mij dat niet overkomen is.

kuifjesimon zei

Het jaar is nog niet om Fulps ;-))

Cilia zei

Ik heb het vage idee, dat jij in je werkzame leven het verkeerde baantje had. Zeg zelf, er moet wel wat verschil blijven ;-)

lebonton zei

wat in vredesnaam is heaumeau?
en ja, een charmant afscheid bij d.e., dat is niet een ieder gegund.

elly schuurman zei

Is die vacature inmiddels weer opgevult?? Anders kom ik gerust even een jaartje terug hoor.

kuifjesimon zei

Cilia: je solliciteert naar een klap voor je Kanis (en Gunnik ;-)))

kuifjesimon zei

Ton: die koffie is bij mij volledig verkeerd gevallen

kuifjesimon zei

Elly: ;-)))))

Jeroen B 62 zei

Klein lichtpuntje Simon,

Bij aanvang heeft deze harde werkerd 6 ton tekengeld gekregen en bij zijn vertrek krijgt de sukkelaar ook 6 ton (zonder bonuspunten) Een krappe 1.3 miljoen. Ook deze voortijdig afgedropen koffieleuter moet natuurlijk de koude winter door.
De Weduwe let niet meer zo op haar penningskes...


Jeroen B,62

Anne zei

Een jaarsalaris van 4.7 miljoen euro. Bruto, dat dan weer wel...

aadverbaast zei

tja, daar kom je dan wel mee op koffie.
Ook nog eens omdat de commissarissen hem niet goed genoeg vonden. Met lege zakken naar huis dan zou ik zeggen! Nu is hij in de bonen.Schandalig natuurlijk.

François zei

Koffie van Douwe? Its altiet oppasn blaasn met mensn die Douwe heetn of Lolle of Balle of Dibbelt

kuifjesimon zei

Jeroen: gemalen moet ie worden, gemalen !!

kuifjesimon zei

Anne: gelukkig, dat scheelt een slok ;-)

kuifjesimon zei

Aad: wrang smaakt 't, en zwaar op de maag!

kuifjesimon zei

François: zelfs mit suker en melluk ist nie te prumen, allemaol!

Anne (Frl.) zei

Voor cursus Frysk zie: afuk.nl.

DagEnDauw (Dauw) zei

Bij Douwe Egberts is "een bakje troost" geen loos begrip dus..? *grinnikt*

kuifjesimon zei

Anne: ik vind Frans al zo moeilijk ;-))

kuifjesimon zei

Dauw: voor de troost, zet ik een glas naast de koffie ;-))