maandag 26 november 2012

Leven in Frankrijk: Toch niet elke vrijdag ... ja hoor

Elke vrijdagavond stink ik er weer in. Niet dat ik niet weet dat elke week een vrijdagavond heeft.
Maar.
Maar, de hele avond The voice of Holland. Omdat het zo gezellig is offer ik me dan op. Maar langer dan een kwartier, nee, dan is de rek er volledig uit. Ergens anders een boek lezen, beetje computeren. Bij de tweede koffie toch maar weer even gezellig meekijken.
Dan.
Dan spijt het me toch zo dat we geen hond hebben. Dan kon ik die fijn uitlaten, en lang.
Dus.
Dus laat ik mezelf uit. Laat ik het gekweel, geschreeuw, achter me.
Gek.
Gek van zo'n programma. Het is fris buiten, de avond zwart, fonkelende sterren. En stil, heel stil.
Geen.
Geen kip op straat. Tja, half tien, dan ligt iedereen hier ten platte lande, allang op bed. Niks tv.kijken, morgen is er een nieuwe werkdag, de moestuin, de bakker aan de deur, belangrijke dingen.
Tingeling.
Tingeling, doet de deurbel bij de kroeg van Jean Pierre. Er brandt nog één lichtje boven de bar. Hij poetst de laatste glazen. Hij glimlacht. Nog een afzakkertje Simon? Goed voor je nachtrust en tegen het chagerijn. Man wat kijk je nors.
Ik vertel hem over The Voice. Het zangtalent van Nederland. Daar is soms nog wel door heen te komen. Jongelui die hun best doen.
Maar de jury. Daar word ik helemaal gek. Die hebben het over "in je comfort-zone blijven". En dan weer zeggen ze tegen een kandidaat "houdt het klein".  Ik begin een beetje door te slaan merk ik. Jean Pierre trekt een wenkbrauw omhoog. Hij kent die uitdrukkingen ook niet. Ik weet er nog een, zeg ik "stop jezelf in je liedje".
Jean Pierre zuchtte en duwde me met zacht hand naar buiten. A demain Simon. De deurbel tingelde nog even na, het licht werd uitgedaan.
Daar.
Daar stond ik alleen in het donker op het dorpsplein. De torenklok wees elf uur.
Het zal nu wel afgelopen zijn.

14 opmerkingen:

Anne zei

Ha Ha. Herkenbaar. Koptelefoon op met de nieuwe Van Morrison. Dat wil nog wel een beetje helpen...

kuifjesimon zei

Heeft die al weer een nieuwe?;kga 's luisteren.

Cilia zei

Oo... gossie, haast medelijden met je. Echt iedere vrijdag? Man o man toch, wat een ellende ;-)

fulps zei

Ik leef met je mee!

kuifjesimon zei

Ja Cilia, er zijn wel 83 deelnemers en daarna komt Dansen op ijs, fiets 'm erin, sterren eten kroketten, enz enz

kuifjesimon zei

Fulps: ik wist dat ik op je kon bouwen !!

Flip Roodnat zei

De idolen van mijn naaste zijn allen dood maar mijn kroeg is altijd open.

Anoniem zei

Onmiddellijk een eigen kamer inrichten.
gr.Fenny

kuifjesimon zei

Flip: ik noem mijn kroeg vaak 'gene zijde'

kuifjesimon zei

Fenny: mmm 'eigen kamer'

elly schuurman zei

Zó blij zonder Nederlandse tv...

kuifjesimon zei

EllY; en de schotel van CanalDigital is voor pannenkoeken bakken ;-)))

aadverbaast zei

Hebben ze in Frankrijk geen televisie? ;-)

kuifjesimon zei

AAd: met "la voix de la France ;-))