donderdag 29 november 2012

Leven in Frankrijk : Mijn gevoel

Zo ergens boven aan mijn computerscherm is een balkje waarin ter grootte van een halve vierkante centimeter het weer van nu wordt aangegeven. Een indicatie voor de lucht: zon, wolk, regen, en een indicatie van de temperatuur. Als ik met mijn cursor op de temperatuur ga staan, die nu 7 graden aangeeft, verschijnt er een gevoelstemperatuur, en dan is het opeens 3 graden.
Huh? Moet ik het nu opeens koud gaan voelen? Extra hout in de kachel gooien?
Wiens gevoelstemperatuur wordt daar aangegeven? Doorsnee? En wie zijn dat dan allemaal?
Ik zelf heb het niet zo gauw koud. Alleen hartje winter. Bij ijs in de sloten en sneeuw op de daken.
Zelfs dan kan ik nog met mijn jas open lopen.

Gevoelstemperatuur. Tzal wel. Wacht effe.
Mijn gevoel heeft wel een temperatuur. Dat voel ik wel. Dat zijn emoties. Emoties die mij van de lat doen tikken, beetje de weg kwijt doen raken, lekker somberen, janken om goedkope b-films, vochtige ogen als kleinkinderen op me afrennen en een natte kus geven, als ik loop te godverren wanneer ik weer eens iets vergeten ben, als de jeneverfles leeg is en ik zeker weet dat er gisteren nog heel veel in zat, een grote gehaktbal met een likje mosterd, een flinke plak natte cake, op zolder m'n kop aan een balk stoot die er al 150 jaar zit, die pleuris mol die de tuin verziekt, een witte rookpluim uit de schoorsteen tegen een azuur blauw lucht, ruziende heggemusjes, het lege huis aan de overkant na de dood van de buurman.
Kortom, dat is een beetje mijn gevoelstemperatuur. Jaja, maar dan de cijfers. Eh, anderen kunnen veelal mijn stemming wel aan mijn gezicht aflezen en daar een cijfer aan geven. Maar ikzelf kan dat weer geheel anders beoordelen. Tis immers mijn gevoelstemperatuur!

Mijn buurman heeft een gevoelstemperatuur van lik-me-vestje. Die liep eind september al met een muts op zijn hoofd en die zal ie wel tot ijsheiligen blijven dragen. Maar tis wel een heel aardige en ook lieve man
Oude Bernard heeft ook nergens last van. Koud is niet altijd koud, en warm niet altijd warm. Verder geen gelul. Zo begroeten wij elkaar ook.
Ca va?
Oui, ca va!
Bon!

16 opmerkingen:

Anoniem zei

Aardig stukje Simon.

Groet
Laila

kuifjesimon zei

Dank met knipoog Laila.

Fran├žois zei

Gevoelig stukje Simon (ik kreeg 't er koud van)

kuifjesimon zei

Ach Fran├žois, dan heb ik jouw bevroren snaar geraakt ;-)

theo1944 zei

Het is ook overal hetzelfde n'est-ce pas?

ottovanoosterhout zei

Gevoelstemperatuur schijnt lager te liggen dan de werkelijke temperatuur indien er een frisse wind staat. Emotioneel weekend gewenst, Kuifje.

kuifjesimon zei

Theo: zoals de wind waait, waait mijn jasje ;-)

kuifjesimon zei

Otto: dan waait mijn gevoel met alle winden mee ;-))

Glaswerk zei

Als ik met mijn cursor op de temperatuur ga staan, die nu 7 graden aangeeft, verschijnt er een gevoelstemperatuur, en dan is het opeens 3 graden.

Dan heb je een koude muis.

aadverbaast zei

Als je dat blokje er af gooit kon het zomaar eens zijn dat je nergens meer last van hebt. Is het proberen waard ;-)

kuifjesimon zei

Willem: ik ga die muis naar zijn holletje laten emigreren ;-)

kuifjesimon zei

Aad: ik maak er een blokje oude kaas van ;-))

elly schuurman zei

OMG! Je bent MENS! nou moe.

kuifjesimon zei

Oh yes Elly, eh oui ;-))

appelvrouw zei

Kletskoek

kuifjesimon zei

Appeltje: zo rond de sinterklaas wordt veel koek gegeten, dat klopt