maandag 12 november 2012

Leven in Frankrijk : Dubbel glas

Ja, doet u het raam van de voordeur ook maar, zei ik tegen de meneer van het dubbele glas. Met zijn duimstok mat hij alle ramen op, krabbelde wat op een papiertje en zei dat hij de offerte morgen via de mail zou opsturen.
Best wel nodig dat dubbele glas. Zeker in de winter druipt 's morgens het condenswater van de ramen, leuk hoor zo'n lemen huis. Het scheelt ook tegen de kou zei de buurman en het geluid van de straat. Daar moesten we hartelijk om lachen.
Offerte binnen, aanbetaald en definitief besteld. Acht, weliswaar niet al te grote ramen, voor twaalfhonderd eurotjes.

Mijn bril heeft ook dubbel glas. Enkele jaren eigenlijk al. De laatste tijd werden de lettertjes steeds kleiner, had ik ook vaak last van condens en keken links en rechts door elkaar.
Nou, zei de opticien, dat wordt een nieuw brilletje. Hij had een half uur allerlei lenzen op mijn neus geplaatst en voor mij bijna onzichtbare letters op een muur geprojecteerd. Tja, die afwijking in uw linkeroog .... dat wordt dan negenhonderd euro.
Met bril, zonder bril, scheel, loens,  ik heb de brave borst wel een kwartier aangekeken. Mijn ogen begonnen spontaan te tranen.

Wat kijk je chagerijnig, zei Jean Pierre gisteren toen ik de kroeg binnen stapte. Ik vertelde hem over beide aanschaffingen. Een aantal vierkante meters dubbel glas voor twaalfhonderd en negenhonderd voor die kleine k..glaasjes.
Pascal had ook mee staan luisteren. Maar het past wel bij jou Simon, zei hij, jij drinkt toch ook altijd uit twee glaasjes met je borreltje biertje. Hij vond zijn grap zelf wel heel erg leuk. Jean Pierre grinnikte ook mee.
En met vierdubbel glas kun je wel heel goed naar buiten kijken, vervolgde Pascal en hij sloeg van pret op de tap.
Zonder te betalen ben ik weggelopen; ze bekijken het maar.

14 opmerkingen:

aadverbaast zei

Je slaat steil achterover van die prijzen van brillenglazen. Ach misschien is het net als lingerie: hoe kleiner hoe duurder. Daar krijg je ook het lid op je neus.

kuifjesimon zei

Zeker Aad, zo ga je bijna automatisch terug naar de natuur ;-))

ongerijmd zei

een lach en een groet

kuifjesimon zei

Ha Hennie: idem retour !!

Stefania zei

Tja, ik heb een zoon met verschrikkelijke dure brillenglazen. Hij groeit hard en speelt veel. Dat is elke keer weer financiele pijn.

kuifjesimon zei

Stefania: van grote ramen en kleine glaasjes ... ik ben en blijf boos ;-)

Fran├žois zei

Je bent wel glashard Simon om zo maar zonder te betalen weg te lopen maar wel heel scherp gezien natuurlijk want betalingen werken armoede in de hand en dat leidt weer tot verkilling van het woonklimaat waardoor je dubbelglas moet laten... eh.. dinges..

Dauw Punt zei

Al eens die roze bril geprobeerd Simon?
Hoe je 't ook bekijkt,
glas blijft inspireren...
En lachen is gezond.
Weer knap verhaald van je.


kuifjesimon zei

Fran├žois: waar ik ook gek van word ... al dat glassex; maar ... ik heb een ruime blik, dat dan weer wel.

kuifjesimon zei

Dauw: glazen en flessen, daar kan ik geen genoeg van krijgen ;-))

elly schuurman zei

Ik heb nog wel wat jampotjes staan?

kuifjesimon zei

Elly: en daar de jenever in ? ;-))

elly schuurman zei

Dan ga je weer dubbel zien....

appelvrouw zei

Ik heb wat druppelig plakplastic op de ramen gedaan, helpt ook tegen condens; je ziet het niet meer.
En ik heb geen oogafwijking maar een hersenafwijking en daarom draag ik nog slechts een wc bril. Die zijn trouwens volop in de mode nu.