maandag 22 oktober 2012

Leven in Frankrijk : Zigeuners en andere belangrijke dingen

Vrijdag was een sompige dag.  Zeker de middag. Het grijs en het grauw rolde de heuvels af zo het dal in. De lamp moest al vroeg aan. En eigenlijk ook de kachel. Optrekkende kou is niet behaaglijk en dat terwijl het weekend een aanvang probeerde te nemen. Laaghangende bewolking is een weekend zonder vooruitzichten. Ik vond het ter plekke verzonnen gezegde zelf wel aardig, maar op de bank werd zuur naar mij gekeken en naar de houtkachel, die verdomd veel wolken vertoonde.
Ik haalde wat aanmaakhoutjes uit de schuur en keek onderwijl in de brievenbus. Een fel gekleurde folder, mannen en een enkele vrouw in uitbundige kleding. Een optreden in een dorp verderop, nog kleiner dan het onze.
Zigeuners uit Dagmanistan of zoiets. Zang, wervelende dansen en een fakir. Meer dan 1000 voorstellingen, in 70 landen, over 5 continenten. Jaja, en die komen nu in gehucht S. spelen. 12 euro 50 voor een toegangskaartje, zijn ze helemaal van god los. Dieven zijn het, en ik discrimineer niet.
Met een hele berg aanmaakhout en ander droog spul wil de kachel eindelijk doen wat ie hoort te doen. Maar ik ben wel anderhalf uur verder, van het gekniel en gepor pijn in mijn knien en rug.
't Is zo donker en mistig dat onze enige lantaarnpaal aan het laantje een vaag roze plek te zien geeft. Raar eigenlijk, zwevend licht. De koe van Philippe loeit ook al niet meer. Mist werkt drukkend.
Binnen is het niet mistig, maar wel heel rustig.
Ik lees de laatste van Murakami en Chris een boek waar kennelijk veel zuchten in voor komen.
We drinken een sapje uit een fles die horizontaal in de koelkast had gelegen en waarvan de dop niet goed gesloten was. Dus mopperden we wat, maakten de koelkast schoon en gingen daarna naar bed.
Ik vroeg me nog heel even af wie van die zigeunergroep op het spijkerbed zou zijn gaan liggen.

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik bezocht laats de premiere van Lajos Daman in Parijs. Geweldige voorstelling, beetje prijzig (138.50) maar meer dan de moeite waard. Na wel 20 opendoekjes was ik nog even naar het toilet en toen kwam ik Lajos zelf tegen, geweldige man. Hij vertelde me dat hij de provincie in zou trekken om de buitenlui tegen kostprijs ook eens kennis te laten maken met hoogwaardig amusement. Weet jij wel wat je tegenwoordig betaalt voor een beetje behoorlijk koperen spijker?
Geesje

Gal Mier zei

Een huisje in Frankrijk...dat leek me tot voor 2 minuten geleden ook wel wat.

kuifjesimon zei

Wat een prijs Geesje, daar koop ik voor de komende herfstmaanden 5 kuub hout voor ;-))

kuifjesimon zei

Gal: wedden dat morgen de zon weer schijnt

aadverbaast zei

het voordeel van vroeg naar bed gaan is dat je er ook wat later weer uit kunt stappen.

François zei

Die fakir zie ik wel zitten.

Blogspot was geheel uit al mijn browsers verdwenen. Heb alles weer teruggeplaatst en ik kan nu weer blogspotten

kuifjesimon zei

Aad: en zodoende de dagen laten verstrijken ;-)

kuifjesimon zei

François: dat is heel mooi, zeker nu de dagen korter worden.