vrijdag 26 oktober 2012

Leven in Frankrijk: Modern shoppen

Bij het bruggetje midden in het dorp staat oude Raymond druk te oreren. Hij heeft inmiddels een groepje om zich hen verzameld. Ik voeg mij er bij. Oude Raymond is compleet veranderd, qua uiterlijk dan. Nieuwe pet, jas, broek. Trots laat hij ook nog zijn nieuwe trui zien. Zijn bemodderde klompen heeft nog wel aan.
Zijn nicht vond dat hij maar eens nieuwe kleren moest hebben en had hem naar de grote stad A. meegenomen. Voor het eerst in jaren had hij het dorp verlaten.

Hij haalt nog eens diep adem en start zijn verhaal wel voor de derde keer.
Eén hele lange winkelstraat, met alleen kledingwinkels. Overal keiharde muziek. Winkels met alleen jassen, of broeken, ondergoed op damespoppen, en hij geeft een vette knipoog.
De wereld is gek geworden, zegt hij, en hij prikt met zijn wijsvinger op zijn voorhoofd.
Iedereen loopt met oordoppen in. Iedereen heeft een bril in zijn haar in plaats van op z'n neus. Iedereen loopt met zo'n mobiele telefoon in zijn handen en botst tegen iedereen op. Hij snuift extra hard, haalt weer adem. En het was prachtig weer, lopen meiden met half blote buiken, maar wel met bontlaarzen. Jonge grieten, handen vol met tasjes. En m'n nicht zei dat ze dat elke week doen ... waar doen ze het van? Hij kijkt het groep toehoorders rond, alsof wij de reden daarvan wisten.
En dan de spijkerbroeken.... vol gaten en scheuren en vlekken. Broeken die ik zelfs al had weggegooid, hangen daar gewoon in de etalage. Daar vragen ze 150 euro voor. Hij schreeuwt het bijna uit en valt bijna om. Grote ogen, alsof hij duizenden spoken had gezien.
Gek geworden, allemaal. Vol ongeloof kijkt hij even in de verte.
Ik zeg tegen mijn nicht, omdraaien en naar huis, hij laat zijn schouders hangen, opgelucht.
Waar heb je dit dan gekocht, vraagt dikke Marie.
Gewoon hier in het volgende dorp bij de Carrefour, verzucht Raymond.
Zonde van de rit en van de benzine. Mij zien ze er nooit meer ... daar en hij wijst met zijn grove handen in de verte.
Kom, zegt hij. Nou aju, ik ga weer. Hij draait zich om en loopt naar de kroeg.

8 opmerkingen:

fulps zei

Verstandig man deze Raymond, ik mijd openbaar vervoer en grote steden als de pest en doe mijn inkopen gewoon in mijn dorpje.

kuifjesimon zei

Fulps: en de grote stad om te verbazen ;-))

zilvertje zei

Heerlijk verhaal. Ik zit wel mijn hoofd te breken over een zin, over die bril in, ik denk het haar, maar ik ben heel dyslectisch en lees dat soort dingen nooit bij mijn eigen verhalen, ik lees dan wat ik had bedacht, niet wat er staat, bij andere denk ik het eerder te zien, omdat dan het verhaal niet in mijn hoofd zit. Kijk er maar even naar, zonde als het niet klopt in zo een mooi verhaal.

Ik zie die man zo staan, hij praat met gebaren en geniet van al die

Fijn weekend!

kuifjesimon zei

Goed gezien Zilver; ik had kennelijk ook mijn bril in mijn ...

Anoniem zei

Mooi verhaal, lelijke trui.

Roodnat

kuifjesimon zei

Roodnaat: "Ö"

Anoniem zei

Arme Raymond, modern shoppen is ook elk seizoen een nieuw setje.

Geesje

kuifjesimon zei

Geesje: dat van hem gaat nu weer jaaaaaaren mee ;-))