dinsdag 30 oktober 2012

Leven in Frankrijk : Meer dan rot

Oude buurman Bernard is met zijn 82 niet meer een van de jongste, vandaar dat ik hem altijd met jongeman aanspreek. Sinds er kanker bij hem geconstateerd is doet hij alles in een lagere versnelling. Dat komt door de 'médicaments' zegt zijn vrouw. Zelf houdt hij flink de moed erin en is alle dagen in zijn grote moestuin te vinden. Schoffelen, spitten, maaien, van die dingen. Ik word al moe als ik er naar kijk.
Midden in de moestuin staat een hutje. Het is een 'ding' van plastic, zelf in elkaar geflanst. Voor de tomaten, zei Bernard. Maar er staat ook een stoel in, waar hij regelmatig op zit. Vanuit ons keukenraam kan je dan net zijn silhouette zien.
Afgelopen nacht kwam de regen met bakken uit de hemel, en vanochtend was het niet veel droger.
Ik zag aan de houding dat Bernard in zijn hutje zat, voorover gebogen.
Niet dat ik het nou zo naar m'n zin had, maar ik kon die ouwe toch niet zo laten zitten. Wat een klote weer. De klei kleeft aan m'n klompen. Ik hoef niet eens omhoog, vooruit of achter mij te kijken, alles is grauw. Ik houd te thermoskan met koffie stevig onder mijn arm vast.
Bernard zit nog steeds voorover, hoofd in zijn handen, pet op zijn achterhoofd.
He jongeman, roep ik hem toe. He Simon, mon corporal, antwoordt hij en trekt een oude keukenstoel met afgebroken rugleuning bij.
D'r zit toch wel wat in he? vraagt hij spottend als ik de koffie inschenk. Suiker bedoel je? Nee, calva, wat dacht jij dan? We grimassen allebei.
We blazen en drinken voorzichtig. De regen tikt hard op het plastic. De moestuin heeft bruine verlepte slierten van mij onduidelijke gewassen, de voren zijn vol regenwater gelopen en vormen hier en daar plassen waar regendruppels grote kringen in maken.
Ik wilde vandaag die bieten gaan rooien, maar alles is 'pourri' , verrot dus, Bernard zucht.
Net als de aardappels, vul ik aan, hij bromt instemmend.
We zwijgen weer en kijken naar ... tja naar wat eigenlijk. Ik voel dat de grauwsluier die buiten hangt, niet alleen het hutje binnenkomt, maar zich ook meester van mijn hoofd begint te maken.
Ik ben daar een ster in. Kan me daar heerlijk in verliezen en bovenal griepen op alles en nog wat. Niks deugd dan en alles is 'pourri'. Vooral de 'hedonisten' daar kan ik volledig over los gaan.
Net als ik een beginnetje wil maken richting Bernard, publiek is helemaal fijn, gaat hij rechtop zitten: He, je gaat me toch niet vertellen dat die thermosfles al leeg is. Ik schrik op uit mijn onweerswolk en schroef de dop van de thermosfles. Moet je opletten zegt Bernard, vanonder een omgekeerde emmer haalt een klein flesje cognac, neemt er een slok uit en verdeelt de rest over onze koppen koffie.
Net als hij een slok wil nemen, laat hij een harde scheet en buldert het uit van het lachen.
Ik verslik me bijna. Als hij lacht, dan, dan ....
Is het zo 'pourri' nog niet.

18 opmerkingen:

Glaswerk zei

Bepaald niet rot, die flatulente humor.

Ragfijn zei

Zoals altijd weer een tekst die staat!

Een mooie manier zo naar de einder te kijken die op je afsluipt.

Uit solidariteit neem ik een scheutje in mijn koffie, en terwijl ik opsta om de fles te pakken, krijg ik een duwtje in mijn rug, pRRRt ...

Groet van Ragfijn

kuifjesimon zei

Willem: het weer vraagt dan ook nog om bruine bonensoep ;-)

kuifjesimon zei

Ha Rag: en dan komt er ook nog een restant Sandy aanwaaien ;-))

Flip Roodnat zei

Een pot pourri aan gedachten.

kuifjesimon zei

Flip: met een snuifje van dattum

Gal Mier zei

Met de kringloop des levens in gedachten, vroeg ik mij af of het sap van verrotte appeltjes en het eten van beschimmelde kaas niet weer een heerlijke frisse wind zouden opleveren.

kuifjesimon zei

Gal Mier: een machtige weergave van perpetuum mobile ;-))

elly schuurman zei

Heerlijk. Lachen om een scheet. Leukste wat er is.

kuifjesimon zei

Elly: ze rollen als donderslagen door het dal ;-)))

aadverbaast zei

Heeft wel wat. Houdt het ongedierte uit de tuin. Goed voor de tomaten.

svara zei

je schrijft over dat wat er doe doet
mooi!

kuifjesimon zei

Aad: haha, en zo gaat alles hier puur bio !!

kuifjesimon zei

Svara: dank je; het is hier een klein wereldje, maar toch ... met grootse daden.

Ron zei

Toch een mooi seizoen, met zo'n buurman.

Anne zei

Leuk zo'n kasje... Een soort buurtkroeg, maar dan anders...

kuifjesimon zei

Ron: en door de 'wind' waaien de bladeren van zelf van de bomen ;-))

kuifjesimon zei

Anne: buurtkroeg ;-))))