maandag 15 oktober 2012

Leven in Frankrijk: Gewapend tegen de herfst

Aan het eind van het pad wonen Rene en Arlette. Op leeftijd zijn ze, zeker Rene. Hij komt niet vaak meer in de kroeg, zijn benen willen niet meer. Het stel rommelt de hele dag in en om het huis, en dat altijd samen. waar hij is, is zij en andersom.
Rene schommelt op zijn kromme benen, Hij is van de tuin. Hij schoffelt en harkt en maait. Veel te veel en veel te vaak. Zijn tuin is strak, super strak. Zijn gras is kort, super kort. Niets staat, groeit of hangt verkeerd.
Een bezoekje aan hen bestaat altijd uit eerst een rondrit door de moestuin en dan zeker drie whisky's aan de keukentefel. ten slotte ga je met allerhande groenten en kruiden naar huis. Alles gepakt in twee tassen, tegen het schommelen.
Nu de bladeren vallen hebben de oudjes het moeilijk. Rommel vinden ze het. Ze bezemmen zich een ongeluk.
Maar daar is vandaag verandering in gekomen. Rene heeft een bladblazer gekocht. Thuis laten bezorgen, want hij weigert het dorp uit te gaan.
Grijnzend van oor tot oor loopt hij door de tuin, op het pad, langs de garage.
"Kijk Simon" zegt hij,"hij kan blazen, zuigen en snipperen"  Zwetend drukt hij op allerlei knoppen. Het 'ding' blijft alleen blazen. Rene haalt zijn schouders op.
En broemmmmm daar gaat hij weer, het verlengsnoer tussen zijn benen.
Waar de rest van ons weggetje prachtig versierd is met herfstbladeren, is het bij Rene en Arlette spic en span. Geen blaadje te zien.
Ik plaag hem een beetje door naar de bomen te wijzen. "Jij bent voorlopig nog wel even bezig Rene ".
Rene schuift zijn pet met oorwarmers naar achteren, knijpt met zijn ogen en zegt: "Twee keer per dag lijkt me wel voldoende, één keer 's morgens en één keer voor het avondeten ".
Hij wacht het antwoord niet af, in de verte dwarrelen weer nieuwe bladeren.
Broemmmmmm

12 opmerkingen:

fulps zei

Doet me denken aan een oude buurman, als je die de tuin zag doen kon je zonder moeite z'n beroep raden........opticien en wel een van de zeer degelijke oude stempel.

kuifjesimon zei

Haha Fupls: met een nagelschaartje door het gazon ;-))

wllm kalb zei

Mooi portretje

kuifjesimon zei

Wmkb, dank je ook namens Rene;-)

ramireziblog zei

Een Fransman aan de whiskey en een bladblazer, beetje onwaarschijnlijk allemaal... :D

kuifjesimon zei

Rami: hij blaast en ik drink ;-))

Dauw Punt zei

Volgens mij gaat hij die bladblazer binnenkort weer aan de kant zetten. Tenminste, wanneer hij zo goed op mijn pa lijkt als jouw beschrijving me doet vermoeden. Houd je me op de hoogte Simon, mocht ik het bij het juiste eind hebben? Ik ben echt benieuwd =)

kuifjesimon zei

Dauw: wat ik verwacht is dat hij zijn vrouw laat blazen en hij er controlerend naast gaat lopen ;-))

aadverbaast zei

Heeft hij er ook een geluidsdemper bij gekocht?

kuifjesimon zei

Hallo .... ben jij dat Aad, ik hoor je niet zo goed ....;-))

svara zei

Ik vind dat zo'n vreselijk geluid!!!

kuifjesimon zei

Svara: klopt ... terwijl de bladeren niets anders doen dan mooi liggen te zijn