zondag 28 oktober 2012

Leven in Frankrijk : Gek van de stilte

Nationale of internationale stiltedag. Wie verzint er zoiets? Wat moet je er mee? Ik bedoel, ikzelf niet, maar de anderen, hullie, de menschen.
Stilte, en dan ook nog op zondag.
Wel eens op zondag aanr de Koopgoot in Rotterdam geweest? Ik wel, eens. Om knettergek van te worden. De metro's en parkeergarages spugen duizenden mensen naar buiten. De straten op, de winkels in. Ze slenteren, kijken nauwelijks, kopen bijna niets. Ze vervelen zich, maar dat was ook de reden waarom ze naar 'de stad' gingen. Het was, het is en het wordt niks. Nou ja, herrie dan.
Herrie van al die duizenden, die wijzen op zogenaamde aanbiedingen, weer doorlopen, of kopen wat ze niet nodig hadden. Nee, het was heel gezellig, lekker geshopt, maar wel doodmoe, druk dat het was, je kon nergens bij, pfffff.

Hier in het dorp is het altijd stil, zeker aan ons weggetje. Alle dagen, op een enkele tractor na dan. Maar zondags.
Zou het vandaag extra stil worden vroeg ik mij vanmorgen af. Ik deed er schamper over, maar het drukte wel op me, merkte ik.
Zachtjes, heel zachtjes gedouched, idem koffie gezet en eieren gekookt. Krakend stokbrood, daar valt niet aan te ontkomen. Want het is Frankrijk, dus dat telt niet mee.
Omdat het, godbetere, nog een extra belangrijke dag vandaag is, de echte tijd is weer terug, zijn we eerder gaan wandelen. Of niet eerder, in verband met het lange slapen, waarvan je toch ook weer eerder wakker wordt. Kortom....
Anyway.
Wij het bos in. Pad af, langs de witte stieren. Stilstaan op het bruggetje over ons riviertje. Het water stroomt onder je door maar je hoort het niet, we kijken er naar.
Panta rhei.
Even later bij de bron van een zijtak van het riviertje. Ondiep water, met wit kalkzand, dat af en toe 'blub' doet en kringen in de zandbodem achterlaat. De kringen en de blubs hebben vandaag kennelijk een vrije dag, zij laten niet horen.
De dorre bladeren op de grond knisperen als het stokbrood van vanmorgen, ook niets aan te doen, telt dus kwa verstoring van de stilte niet mee.
We zeulen de heuvel op, kijken in het rond en ook nog eens het dal in. Het enige wat beweegt is de rook uit schoorstenen, onhoorbare rook.
Nagenoeg op kousenvoeten dalen we af het dorp in, langs het dorpsplein richting huis, etenstijd.
Spruitjes, aardappelen, stukje vlees. Daar hoef je ook niet veel woorden aan te verspillen.
Eerst een neut, een zondagse neut. 'Plop' doet de kurk, we schrikken er bijna van.
Stilte, om gek van te worden. Maar dat was ik al van die zondagse-koopgootdagen

18 opmerkingen:

Selma zei

Heerlijk verhaaltje (fluister ik heel zachtjes)

ramireziblog zei

Hoe stiller hoe meer je hoort - en neem voortaan een wijntje met schroefdop... :D

appelvrouw zei

Stilte maakt alles hoorbaar.

svara zei

En Jij 'gek van de stilte'? Je zult er maar mee zitten.
Gelukkig lees ik ook korrels zout.
Het was een prachtige zonnige dag hier. Heerlijk ook om in het bos te wandelen.

kuifjesimon zei

Selma: ssssst. de muren hebben oren ;-))

kuifjesimon zei

Rami: ik sta morgen als eerste bij de slijter ;-)))

kuifjesimon zei

Appel ... vrouw van de wijsheden ;-)

kuifjesimon zei

Svara: strooizout, met hele kleine korrels ;-)

aadverbaast zei

Oorverdovende stilte. Kom er nog maar eens om.

kuifjesimon zei

Meneer Aad: wilt u niet zo schreeuwen op mijn blog ... O pardon het is al weer maandag ;-)))

elly schuurman zei

Mag ik alweer uitademen?

kuifjesimon zei

Elly: de hele week de tijd ;-)))

Dauw Punt zei

Ik ben gek op zo'n stiltes...

:-)

kuifjesimon zei

Dauw: dag in dag uit, met af en toe een beetje onrust ;-))

fulps zei

Ons dorpje Lunteren is buiten het toeristenseizoen van een weldadige rust.
Deze ongelovige kerkmusicus denkt dan aan: De stilte zingt u toe.....
Ik ben dan ook een overtuigde dorpeling.

kuifjesimon zei

Fulps: daar hoeft dan geen register voor open getrokken te worden ;-) Ik doe mee !!

Glaswerk zei

Gelukkig hebben de letters in dit stukje ook in stilte gesproken.

kuifjesimon zei

Dat vind ik nou een mooie analyse Willem !! ;-)