vrijdag 12 oktober 2012

Leven in Frankrijk: C'est comme ça

Het is een stil huis aan de overkant. Oudere zoon en nog oudere moeder, teruggetrokken. Moeder door ziekten en hoge leeftijd aan bed gekluisterd. Zoon vertrekt 's morgens met de auto om brood te halen en keert een half uur later terug. De voordeur gaat en blijft dicht. Negen uur 's avonds, luiken dicht, alleen boven brandt nog even een lichtje.
In al die jaren heb ik met zoon niet meer dan een enkel woord gewisseld. Een enkel gebromd woord. Zo kent iedereen hen, tres réservé.
Moeder overleed ergens eind mei, vierennegentig jaar, wij waren op vakantie. Toen ik zoon condoleerde keek hij mij niet aan. Hij transpireerde hevig en zijn mollige hand was koud klam. Ik stamelde wat, c'est triste. Hij haalde zijn schouders op, forceerde een vage glimlach, c'est comme ça, he? draaide zich om en ging naar binnen.
Soms, heel soms, kwam er een mevrouw in een klein autootje langs, zijn zus, met een boodschappentasje.
Twee weken geleden is zoon overleden. Hij is uit zijn leven gestapt. Er schijnt een briefje op tafel te hebben gelegen. Koffie en brood waren onaangeroerd.
Op de rouwkaart slechts zijn naam en zijn leeftijd. Geen bezoek, geen bloemen, geen rouwdienst, belangstelling wordt niet op prijs gesteld. Ondertekend: zijn zus, ook zonder naam.
Het is een stil huis aan de overkant.
Het licht boven blijft uit.
C'est comme ça.


17 opmerkingen:

fulps zei

Triest leven triest einde.

lebonton zei

een droef relaas.

kuifjesimon zei

Fulps: solitair huis, solitaire mensen en een gelijk einde.

kuifjesimon zei

Ton: en onbereikbaar.

Cilia zei

Och... wat een in en in triest verhaal zeg.

kuifjesimon zei

Cilia: als een grauwsluier.

Anoniem zei

verdriet dat zwijgt

gr hennie

kuifjesimon zei

Hennie: tot in het graf

Ragfijn zei

Er zijn huizen waarin zelfs het licht verdwalen zou ...

Groet van Rag

kuifjesimon zei

En nu alleen het maanlicht dompelt.
Ha Rag.

appelvrouw zei

Wel zo handig als je een vertaling toevoegt.

Triest stukje maar wij vinden dat het niet zo hoort, iemand die reserves heeft en teruggetrokken leeft maar ik kan me er heel veel bij voorstellen dat mensen zo willen leven.

appelvrouw zei

OT, Heb jij enig idee hoe het komt dat ik bij veel andere blogspotters,waaronder Lebonton, niet kan reageren en wel bij jou? Heb jij iets anders ingesteld misschien?

kuifjesimon zei

Kan zijn Appeltje, maar toch ...
Je tweede reactie heb ik aan Lebonton doorgespeeld.

Gal Mier zei

Het gouden moederhart achterna met een vroege vlucht. Ik ben blij voor hem, kan zij weer voor hem zorgen.

kuifjesimon zei

Mooie reactie Gala Mier

svara zei

tjeempie
wat mooi gezegd door Gal mier

kuifjesimon zei

Svara: vind ik ook