woensdag 12 september 2012

Leven in Frankrijk : Vincent van Gogh en mijn moeders Scheveningse klederdracht

Al geruime tijd staat Vincent van Gogh op mijn bureau. In zes stevige delen al zijn correspondentie. Geweldig interessante leesvoer over zijn werk, zijn zieleroerselen. Niet alle dagen lezen, maar toch.
Op het ogenblik schuiert hij rond in Den Haag en Scheveningen. Dat treft want van origine ben ik Scheveninger, uit een dito eeuwenoud geslacht.
Dus poets ik mijn brilleglazen maar eens extra op.
In zijn brief van donderdag 7 juni 1883 schrijft hij aan Theo:  'k schreef U dat ik hoop had een scheveningse schoermantel te krijgen, nu, ik heb dien ook en een ouden hoed op den koop toe maar die is niet bijzonder mooi, maar de mantel is superbe en ben ik dadelijk mee begonnen te werken. ben daar even blij mee als in der tijd met den zuidwester
Een week later op vrijdag de 15e schrijft Vincent: Mijn scheveningse mantel is een prachtige bezitting, ik heb drie uitvoerende studies er mee, een vrouw met een aschbak en twee met kruiwagens. als ge weer stuurt hoop ik een visschersbuis met standen kraag en korte mouwen te nemen en een vrouwenhoed. De vrouwenhoeden zijn duur en moeilijk te krijgen schijnt het. Enfin ik heb er een voor desnoods.

Na dit te lezen, kan ik zo lekker wegdwalen. Ik zie Vincent door Scheveningen lopen, de duinen, het strand waar de bomschuiten voor veel levendigheid zorgen. Wellicht heeft mijn overgrootvader Arie hem wel gekend, of mijn opa Leen in zijn jonge jaren misschien wel.
Ik ken de kledingstukken die hij noemt. Zeker de 'schoermantel', dat is schevenings voor schoudermantel. In mijn jeugd liepen er nog veel, oudere, Scheveningse vrouwen mee. Mijn moeder is de klederdracht tot aan haar dood trouw gebleven.
Haar prachtige kleding ligt nog altijd strak opgevouwen in heel oude blauw-wit gestreepte kussenslopen met benen knoopjes. Zo hoorde dat vroeger, en ik vind dat nu ook nog zo. Ik zal mijn dochter er eens mee aankleden en haar dan schilderen. Ik schrijf daar dan een brief over aan mijn broer die nog steeds in Scheveningen woont.
Er is niks verandert.

8 opmerkingen:

fulps zei

Prachtige herinnering aan Scheveningen, ik heb nog twee oude ongetrouwde dames in klederdracht gekend, ene Teuntje (zij hielp mijn tante in de huishouding) en haar zus Huibertje.
Toen we pas op de Veluwe woonden zijn ze een dag bij ons geweest, een wandeling op de -toen bloeiende- hei was voor hen een feest.

hartenziel zei

door de wijze waarop hij het over de jas heeft zou men bijna kunnen denken dat het hier om een stuk gereedschap gaat


bijzonder hoe er blijkbaar parallellen in uw beider levens lopen, al heeft u daar dan ook wel een opzettelijk handje in:)

kuifjesimon zei

Fulps: zo gingen de dames naar het 'binnenland', een ervaring in die tijd.

kuifjesimon zei

Ach Assyke ... de hand van Vincent en de mijne ;-)))

ramireziblog zei

Mooi! Er is ook nog een boekje over de jonge vincent, geschreven door Jan Meyers. Voor een deel ook gebaseerd op de verzamelde brieven...

kuifjesimon zei

Ha Arno: dank voor de tip!

elly schuurman zei

Ik ben opgegroeid met Zeeuwse klederdracht op de straten, is nu helaas verdwenen uit het straatbeeld... jammer eigenlijk...

DagEnDauw zei

Met een knipoog :

http://dagendauwsnotenbalk.blogspot.be/2012/07/tradition-uit-fiddler-on-roof.html

Mooi toch?