dinsdag 11 september 2012

Leven in Frankrijk : Jacques de heggezeiker

Jacques is een wandelaar. Dagelijks loopt hij zeker wel drie keer heen en weer tussen ons dorp en F. een klein stadje verderop. Dan stapt ie toch zo'n dertig kilometer weg.
Hij is iets in de vijftig. Kort, gedrongen. Altijd een zwarte werkbroek aan en daar boven een fel oranje jack met zilveren veiligheidsstrepen. Redelijk opvallend is ook zijn enorme zwarte bril met glazen waar een jampot jaloers op kan worden.
Jacques loopt altijd keurig langs de kant van de weg. Een been in het gras en een been op het asfalt.
Zodra hij een auto hoort, staat hij stil, buigt ietwat voor over en volgt de auto tot ie verdwenen is. Hij is geen lifter, lopen, lopen, lopen is zijn kennelijke doel.
Kom je hem te voet tegen, dan ben je de sigaar. Hij gaat voor je staan en begint een verhaal over van alles en nog wat. Hij bepaalt wanneer het gesprek begint en eindigt. Zijn stem heeft een volume dat drie dorpen verder hoorbaar is.
Hier zeggen ze dat Jacques een beetje ... is en men draait met de wijsvinger in het voorhoofd. Ze zeggen dat ie zo geboren is en halen de schouders op. Ze zeggen dat ie een goeie gozer is, goed je tuin om kan spitten, maar ja, wie vraagt hem?
Afgelopen week reed ik hem weer een paar keer achterop. Met zijn rug naar de weg stond hij wijdbeens te plassen, wild, zo maar, door het prikkeldraad van een weiland, een maisveld. Hij keek niet op of om.
Gisteren kon hij zijn nieuwsgierigheid kennelijk niet bedwingen toen ik langs reed. In mijn achteruitkijkspiegel zag ik dat hij zich omdraaide, naar zijn schoenen keek en toen naar mijn auto tuurde.

7 opmerkingen:

Sabrina Marz zei

Hij mag wel uitkijken met dat schrikdraad overal.

appelvrouw zei

Pas maar op voor je banden, straks maakt hij er nog schoenen van!

kuifjesimon zei

Sabrina: zou hij op een electroshock zitten wachten ;-)))

kuifjesimon zei

Appel: dan graag met winterprofiel ;-))

kuifjesimon zei

Elly: ik heb je reactie gelezen, is echter niet 'binnengekomen'op dit blog: bizar
groetjes

DagEnDauw zei

Ik hou wel van kleurrijke dorpsfiguren, èn van de manier waarop jij deze in woorden hebt gevat.

kuifjesimon zei

D&D; "figuren"zat hier in de omgeving ;-)