woensdag 19 september 2012

Leven in Frankrijk : Allemaal zuipers

Elke donderdagmorgen is er markt in H. 't Is een grote markt, van heinde en verre komt men er op af. Voor de koopjes maar zeker om elkaar te ontmoeten. Het zijn de boeren, de burgers en de buitenlui.
En bij die laatste reken ik ook de Engelsen. Er wonen er nog al wat in de dorpen en gehuchten, zo rondom H. Veelal uit Londen en omgeving. Met de tunnel onder het kanaal flits je zo heen en weer.
De boeren, de burgers en de Engelse buitenlui mixen zich goed. No problem, pas de probleme, en ik vind het ook goed.
Het was vorige week prachtig weer. dus was het druk op de markt. De Fransen blokkeerden de looppaden en begroetten elkaar of ze al maanden elkaar niet gezien of gesproken hadden, terwijl vorige week .... De Engelsen ruiken aan kaasjes, of gerookte knoflook, proberen 'o la la' te zeggen en rekenen af.
Chris en ik maken ook ons rondje, schudden handen en kussen onze Franse vrienden, kopen een visje en glimlachen om het 'Bonjour Simon Hollande', de visboer zelf heeft dan de grootste lol.
Tijd voor koffie en een crocque. Rond het marktplein zijn veel terrassen, uitzicht op de kramen, en de oude gevels. Eén terras heeft de meeste zon. En dat is fijn en dat is jammer.
Lekker soezen in de najaarszon, maar altijd druk. Ook toen weer, en veel Engelsen.
Je moet je hier in de buurt niet verbazen als de cafebezoekers om negen uur 's morgens aan de drank beginnen.  Onze franse klusvrienden kunnen er ook wat van. Acht uur is koffie en calvados, anders doen ze niks. Als ik zo om me heen kijk zijn die Engelsen niet veel anders. Elke donderdag zitten ze op 'ons' terras al vroeg aan het bier, rose en proosten met de Fransen.
Ik houd me dan meestal afzijdig. Ik ken heel wat Fransen hier, een handje vol Engelsen, maar integratie heeft ook zijn grenzen. Bovendien, de dag is nog lang.
Chris en ik kijken naar de marktbezoekers die langs schuifelen. Ik sla een krantje op. Maar mijn blik trekt toch naar de Engelsen, gezellig gekakel, veel 'hello love' , twee flessen wijn op tafel en volle bierglazen.
't Is warm.
Bonjour Simon et Christine, ca va, kus kus, cafees et croques? vraagt Monique de serveerster.
Doe maar bier zeg ik.
't Is al bij elven zie ik op mijn horloge.

8 opmerkingen:

elly schuurman zei

Tiens! *oog valt op de klok* het is alweer 16.24; apero tijd! Santé!

kuifjesimon zei

Jij ook santé Elly, gelukkig beginnen wij in het Noorden wat eerder ;-)))

lebonton zei

engelsen die 'o la la' trachten te zeggen: heerlijk.

Anne zei

Oké Simon, integreren is leuk, maar heeft natuurlijk wel zijn grenzen.

kuifjesimon zei

Ton: het blijven grappenmakers ;-)

kuifjesimon zei

Anne: zeker zo vroeg op de dag ;-)

DagEnDauw zei

Misschien zit de "droge lucht" er wel voor iets tussen?

kuifjesimon zei

D&D: beter dan gebakken lucht ;-))