vrijdag 17 augustus 2012

Leven in Frankrijk : Liever de lucht in

Het is te heet voor eigenlijk alles. In het dorp zijn alle luiken dicht. Erfhonden aan de ketting kijken met een oog en blaffen niet meer. Heggenmusjes al een paar dagen niet meer gezien. Jean Luc heeft zijn combine in de schuur gezet en zwaait naar mij met een wegwerp gebaar, vanavond wel weer, dat denk ik dat ie dat daarmee bedoelt.
Na een boodschapje in F. parkeer ik eind van de ochtend op het dorpsplein, voor de kroeg van Jean Pierre. Parasols uitgevouwen. De kerkklok luidt de middag in.
Raymond was er al, kin op zijn borst, leeg glas. Pascal draagt alleen bretels op zijn borst en stinkt, pastoor Xavier heeft een stijf gestreken overhemd met korte mouwen aan en wil wel wat van mij drinken. Jean Pierre zucht en sloft met een vol dienblad.
Niemand zegt wat, je hoort de stilte. een beetje een chagrijnige stilte.

Dan .... Het is toch godsgeklaagd, begint Raymond. We schrikken allemaal op, pastoor Xavier in het bijzonder en hij neemt een extra grote slok.
Weet je wat dat kost, vervolgt Raymond, zo'n tochtje naar Mars?
Mars?
Ik heb het zelf op de tv gezien. Ze zijn geloof ik een jaar onderweg geweest. En dan zie je dat er een soort scootmobiel op Mars wordt neergezet. Raymond loopt nog roder aan. En wat doet die scootmobiel? Foto's maken van stof en stenen! Hij steekt zijn beide armen wanhopig in de lucht. En weet je wat dat allemaal kost? Hij kijkt ons aan met een blik, dat hij alleen het antwoord weet. Wij laten dat ook zo.
Twee en een half miljard. Omdat bedrag kracht bij te zetten, klapt hij met zijn bierglas op tafel, waarop Jean Pierre met volle glazen naar buiten komt.
We mompelen wat. Pascal probeert het gehoorde bedrag achter op een bierviltje te schrijven, maar raakt verstrikt in het aantal nullen. Pastoor Xavier wil iets vertellen over de schoonheid van de hemel, waar plaatsen te verdienen zijn.
Ik denk ineens aan J.C.J. van Speijk en laat het daarbij.
 Ik kijk omhoog. De lucht is nog steeds zinderend en blauw.

10 opmerkingen:

fulps zei

Warmpjes dus.

kuifjesimon zei

Fulps: om te (ont)ploffen ;-)

anne vellinga zei

erg leuk, zie het voor me, zal even op mijn blog zetten dat ze maar op je naam hoeven te klikken en het mee kunnen beleven

kuifjesimon zei

anne; dank je wel voor je link !
kom gauw bijjou buurten
simongroet

Joost zei

Heerlijk om te lezen weer.

François zei

Hoe warm het was en hoe ver, pfff...

kuifjesimon zei

Dank je wel Joost!

kuifjesimon zei

Ja François, maar dat was het diacenhuismannetje...die ging toch niet zo hoog ??;-))

François zei

Daar zou ik maar niet al te zeker van zijn Simon, er gebeurde in die tijd rare dingen. Van ene Bilderdijk kocht ik ooit het wetenschappelijke werk "Eene aanmerkelijke luchtreis". Het is een verslag van een ballonvaart naar "een" van onze manen en die vond plaats tussen 9 en 15 juli van het jaar 1811.
Het zou best kunnen dat in de tijd van Keesje, het d-mannetje, het midden van de 19e eeuw men al vrij gemakkelijk per ballon naar Mars reisde... ik bedoel maar

kuifjesimon zei

Mmm, en dat onze Kees daar met zijn camera obscure foto's maakte. Ik sluit dat toch niet geheel uit.