zondag 19 augustus 2012

Leven in Frankrijk : Door een ringetje

Op de tv zei de mevrouw van de météo dat het wel 35 graden of meer zou kunnen worden. Nou. dat wordt strand, zeiden wij in tweestemmigkoor. Maar dan wel heel vroeg, want dat denken al die Fransen en touristen natuurlijk ook. Vamos a la playa. Maar welk strand? Bij de krijtrotsen, zand- of het keienstrand? Al een tijdje niet meer naar het naaktstrand geweest, dus die zou het worden.

We groeten met een hoofdknik of een bonjour een paar bekenden. Plof zegt de strandtas en idem dito de koelbox. En hopla daar gaat de parasol de diepte in.
Gezinnen, hele families, spelende kinderen.  Ik zie koffiepotten rond gaan, waterflessen, knapperig stokbrood. Mijn biertje bewaar ik voor vanmiddag.
Staalblauwe lucht met vervagende vliegtuigstrepen, een dobberend windloos zeilscheepje. De zee beweegt nauwelijks, het is doodtij.
Het strand vult zich.

Vroeger zag je ze hier vaker. Duinkonijnen noemt een vriend van mij ze. Ze, dat zijn de eenzaam dolende mannen, op zoek naar iemand die nog eenzamer is.
Er loopt er een naar de zee, hij laat zich zien, hij glimt van het frituurvet. Ergens op zijn kruispunt zie ik iets glinsteren, een zilveren ring. Tot aan die ring loopt hij de zee in, blijft daar staan en doet net of hij staat te zonnen. Volgens mij probeert ie of de zee op te tillen of iets aan de 'haak' te slaan.
Vanonder mijn parasol kijk ik af en toe op van mijn boek. Loom, doe ik dat, heel loom. Mijn eerste biertje zweet in mijn handen.
Komt er een man aan lopen, meer zweven, bijna dansend. Dat komt omdat het zand zo heet is, denk ik. Hij laveert als een paling tussen de aanwezigen door, zo glimt hij ook. Ik kijk nog een keer op en zie dat hij op het zelfde kruispunt als die andere meneer, wel drie ringen heeft, kleiner, maar wel van goud.
Ik voel de achterburen ook kijken. Er wordt gegrinnikt. Die is klaar voor de kerst, zegt de buurman.
Huh?
De kerstballen kunnen er zo aan!
Duinkonijnen, kerst, het is 35 graden.

11 opmerkingen:

Anoniem zei

een prachtverhaal en vlak voor kerst weer plaatsen
want wat was het toen warm

gr. hennie

kuifjesimon zei

Dan we hebben we er ws ook een piek bij ;-)

Ron zei

Prachtverhaal, prachtfinale. Daar waar wij gaan is men minder vooruitstrevend en beperkt het ijzerwerk zich tot enkele oren.

kuifjesimon zei

Ha Ron: ... vooruitstrevend ... daar moet ik in dit "geval" toch even over nadenken ;-)

Annet zei

Een mooie schets Simon met grappig beschreven details:)

kuifjesimon zei

Annet: tzijn de kleine dingen die het 'm doen ;-)

svara zei

Ja dat heb je aan zee op naaktstranden. En heel vroeger probeerden mensen zich al te onderscheiden door buik en enkelkettinkjes en van allerlei bling bling en meer toen er nog geen piersings waren. In die tijd ook een dagje op Ile de Levant(?, een attractie bijna. Verder de binnenlanden in is het naturisme totaal anders en heet het wellicht ook daar naturisme :-)

svara zei

ik bedoelde
.... en heet het wellicht ook daarom naturisme

kuifjesimon zei

Ha Svara: wat een grappige taal verbespreking ;-))

DagEnDauw zei

Solidair geweest :
ik heb hier m'n tanden bloot gelachen.
Groetje van Dauw

kuifjesimon zei

Dag dauw: ik knipoog begrijpend terug ;-)