woensdag 15 augustus 2012

Leven in Fankrijk : Beunhazen

Voor het huis van de oude Bernard en Jeanne is een vrachtwagentje gestopt, eentje met een open bak waarin allerlei plastic vaten en ladders door elkaar heen liggen.  In de deuropening praat Jeanne met een jongeman. Hij praat en maakt drukke gebaren naar hun dak. Jeanne kijkt argwanend en schudt gedecideerd met haar hoofd.
Even later komt een andere jongeman, breed geschouderd en dikke spierballen vanouder zijn witte t-shirt ons erf oplopen. Een hand kan ik krijgen en een opmerking dat de zon helaas niet schijnt, maar dat het wel lekker weer is. Eer ik iets terug kan zeggen wijst hij op mijn dak en zegt dat het onder korstmos zit en dat dat heel slecht voor het dak is, de dakpannen rotten weg. Hij heeft vandaag een speciale aanbieding omdat te verwijderen. Hij ratelt verder. uit mijn ooghoek zie ik dat zijn maat bij buurman Jean Pierre voor de deur staat.
Ik voel dat ik er wat bedremmeld bij sta. Enerzijds bedolven onder zijn verhaal, anderzijds, het dak heeft inderdaad veel korstmos.
Aan de achterkant is het zeker ook zo, stelt de jongeman. Eer ik het doorheb loop ik als een lulletje achter hem aan naar de achtertuin.
Oei, oei, oei, dat is het wel ernstig. Ik zal een stukje bespuiten, dan kunt u het verschil zien, en dan maak ik een mooi prijsje. Inmiddels is de collega de achtertuin ingelopen voorzien van een ladder en een plasticvat met een spuitslang er aan. Jongeman één spuit een vierkante meter vol en nummer twee soms alle nadelen van het korstmos op en de voordelen van hun  behandeling.
Ik word die overval nu wel een beetje zat en zeg dat ik hun kaartje wel wil hebben en er eens rustig over na wil denken. Dovemansoren. Voor driehonderd euro doen ze het hele dak, halfuurtje werk. Inmiddels is er een vierkante meter gedaan. gifige dampen komen van de dakpannen af en ik zie daadwerkelijk het vuil verdwijnen. Mooie dakpannen komen te voorschijn.
Nee, zeg ik. Vandaag niet, kom maar een andere keer terug.
Onmogelijk. alleen vandaag zijn ze in ons dorp. En als klap op de vuurpijl fluistert de spierballenman me toe: bij collega's kost zo'n operatie wel achthonderd euro.
Ik dirigeer ze de tuin uit, naar de straat. Au revoir, zeg ik duidelijk.
Tweehonderdvijftig dan? probeert hij het nog, maar erg overtuigend klinkt het niet, en hij keek niet eens meer om.

7 opmerkingen:

ottovanoosterhout zei

Dit soort lieden kom je overal tegen. Lieden die altijd een aanbiedng hebben nét op het moment dat jouw schoorsteen verstopt zit, je goot overloopt of je dakpannen onder het korstmos zitten.
Zie er maar eens vanaf te komen. Van die lieden, bedoel ik.

kuifjesimon zei

Otto: en ze hadden ook nog dikke spierballen ;-)

ottovanoosterhout zei

spierballentaal ook

aadverbaast zei

Heb je tien jaar gewerkt om een mooi egaal korstmosje op je rustieke dakpannen te krijgen. Is het eindelijk gelukt, krijg je dit!

kuifjesimon zei

Tja Aad, het zijn en blijven Fransen ;-)))

anne vellinga zei

leuk verhaal, of de ervaring dat nou ook was of niet. man, je zit op een superschoon plekje, anders komen er geen korstmossen - mooi toch, en wat maakt een beetje lekkage nou uit... en volgens mij loopt het zo'n vaart niet - als je ziet wat voor moshagen wij op het dak hebben...

kuifjesimon zei

Klopt Anne; allemaal frisse luchten; blij dat ze opgehoepelt zijn ;-)