dinsdag 24 juli 2012

Leven in Frankrijk : Drukke dag

Volle brievenbus. Drie uitnodigingen voor één dag, afgelopen zaterdag.
English teaparty bij Jeremy en zijn vrouw. Prachtige villa half op de heuvel. Typisch engelse tuin. Nu ingericht met witte tenten waar van alles te krijg is. Oude boeken, stekjes van planten, een theekraam, een champagnekraam, wat brocantespulletjes. De dames lopen met prachtig uitgedoste hoedjes, de mannen met van die strooien dingen. Colberts, sjaaltjes, plooirokken, penny-shoes. Onze vriendin Janice heeft te veel te veel make-up op en transpireert, dat geeft rare strepen en vlekken, die wij wel zien maar zij niet. Hallo love, good to see you.
Dan naar het tuincentrum in het midden van ons dorp, het is beroemd tot in de wijde omgeving. Er is feest, er wordt een nieuwe soort roos geintroduceerd. Toutes chiques heeft de auto in de hoofdstraat geparkeerd. Wij zijn uiteraard te voet en lopen de oprijlaan op, er speelt een strijkje. Handen schudden en vluchtige kussen. Er ontstaat enige opschudding bij het gerucht dat Catherine Deneuve er aan komt, zij schijnt hier vaste klant te zijn. Geblindeerde Citroen stopt, chauffeur tevens bodygard stapt uit en daarna Catherine, dikke zonnebril. Ze knikt minzaam in de rondte en loopt naar de eigenaren van het tuincentrum. Voor mij stopt ze, doet haar bril af. "Goed boek heb je geschreven, erg leuk", ze klopt me zachtjes op mijn schouder. Ik hoor gemummel achter mij.
De rozentuin is nog mooier dan anders, fotocamera's klikken.
's Avonds naar een verjaardagsfeestje van André onze klusjesman, een aantal dorpen verderop. Ter verhoging van de feestvreugde is een d.j. ingehuurd. Franse schlager en andere Hazes-klanken komen ons al op de hoek van de straat tegemoet. De jarige kijkt alsof hij het gezellig moet vinden. De vloer plakt van de gemorste sangria. Een mij onbekende vrouw in trainingspak wil met me dansen.
Om tien uur komt er een koud buffet, zelf gemaakt, zegt de vrouw van de jarige.
Omwillekeurig kijk ik op mijn horloge.

4 opmerkingen:

aadverbaast zei

Wat een bofferd ben je toch. Er zijn dagen dat ik het niet meemaak ;-)

kuifjesimon zei

Tja Aad, van die dagen verzin je niet, die overkomen je gewoon ;-)

svara zei

En...
Heb je ook met haar gedanst?
Wat is het toch heerlijk in Douce France.
We zitten nog tot maandag hier in de Provence. Wil nog helemaal niet weg.
Kan me voorstellen dat het hier heerlijk wonen is. (ook zonder 'vips')
Hebben jullie een fijne tijd gehad in Nederland?
Groet van nabij Apt

kuifjesimon zei

Ha Svara; jaja / oui, oui; het leven, zeker het (vakantie)leven in Frankrijk.