maandag 4 juni 2012

Leven in Frankrijk : Brokken

Na een golf van zomerse temperaturen is het weer nu al weer twee, misschien wel drie dagen totaal mis. Bijkant herfststormen doen de bomen zwiepen en maartse buien kletsen tegen de ramen. Juni, ik heb net al weer aanmaakhoutjes staan hakken.
Chagrijnigheid alom ook bij Jean Pierre. Gisteren had de helft van de geplande eters afgebeld. Hij kijkt er vanmorgen nog boos om. Op de vraag van Alain, of ie nu alles alleen heeft moeten opeten, kunnen wij aan de bar wel glimlachen. Jean Pierre kijkt hem vernietigend aan en sist iets wat mij, in het Nederlands, het meest op het woord 'lul' doet lijken.
Kortom er valt een diepe stilte. André trommelt met zijn nagels zachtjes op de bar, René pakt de krant van zaterdag, Alain is opgestaan en kijkt door het raam naar het verregende plein. Jean Pierre poetst met driftige bewegingen de wijnglazen.
Dan veert André op. Hebben jullie het al gehoord? Eer we kunnen antwoorden, vertelt hij dat Serge gisterenmiddag met zijn tractor tegen een lantaarnpaal is gereden. Dronken natuurlijk, daar kijkt niemand van op.
Maar welke lantaarnpaal, willen we weten, want ons dorp heeft er vijf. En het niet de eerste keerr van Serge. Sinds we lantaarnpalen hebben weet hij ze te vinden.
Net als André zijn nieuwtje uitgebreid wil gaan vertellen, komt de duivel binnen. Serge dus, met zijn staart tussen zijn benen. Hij kijkt nog steeds beteuterd en heeft een blauw oog.
Hij wil alleen maar koffie. Hij wordt geplaagd door de mannen.
Het zal nooit meer gebeuren zegt hij. Daar wordt hartelijk om gelachen en hij krijgt opbeurende klappen op zijn schouders.
Je bent een pilote des brocques, zeg ik tegen hem.
Iedereen valt stil. Serge kijkt me aan en wil er wel weer een.

11 opmerkingen:

Anoniem zei

weer een glimlach op deze herfstdag,
gisteren was de temperatuur gelijk aan die van eerste kerstdag, las ik in de krant

bijkant, mooi woord

gr hennie

kuifjesimon zei

klopt hennie, de winterkleren kunnen weer uit de mottenballen;-)

Anoniem zei

Ik kom net van Tactus,verslavingszorg.( De oranje vlaggetjes hangen er al) .
Recidivisten zijn het.
Leuk stuk.

Groet
Laila

kuifjesimon zei

dank Laila!

François zei

Heel triest allemaal Simon. Ik krijg er een brocque van in ma gorge :(

kuifjesimon zei

Dan ben je aan het goede adres, JP tapt er net een voor je.

François zei

Jean Pierre is een mensenvriend

kuifjesimon zei

François: hij weet wat goed voor ons is.

Admirer zei

In stijl, als altijd;
prachtig verteld.

Joost zei

bovenstaande reactie was van mij Simon;
groet van Joost

kuifjesimon zei

Ha Joost: kbloos een beetje ;-))