dinsdag 5 juni 2012

Leven in Frankrijk : Afstoffen en alles op een rijtje

Gisteren begon het al te broeien. En dat ging ook nog met onrust en wiebelbenen gepaard. Uiteraard volgt daar dan een nagenoeg slapeloze nacht op.
Basta, genoeg d'r van, ben d'r helemaal klaar mee! Al die loze, lege dingen. Weg d'r mee.
Te beginnen met het geheugen van m'n mobiel. Jean Rap et son copain staan er in, en ik doe er geen hol mee. Weet van veel niet eens meer wie het zijn, en als je hen een sms'je stuurt krijgt je nooit wat terug. Hopla, weg d'r mee, dielieten die handel. Trouwens waarom moet ik altijd bellen? Voel ik me eenzaam ofzo, ben ik opzoek naar aandacht. Doei!
Ha, de computer. Alweer zo'n adressenbestand. Jean Rap heeft wel heel veel copains! Bladzij na bladzij, namen en nog eens namen. Ik kijk en ik zie, en al snel, ja hoor, nooit meer wat van gehoord op mijn laatste email. Gloeiende ... zonde van m'n energie.
Ik maak alle bladzijden van het bestand blauw en in een klap: dieliet. BINGO!
Er davert iets door mijn lijf.
Ik kan me nog net inhouden om de telefoon van de muur te rukken en door het raam naar buiten te flikkeren. Voor noodgevallen, besluit ik.
Het deurtje van het wandmeubel staat open, de muziekverzameling! Ik voel een grijns opkomen. De bezem er door! Ook, ja zelfs ook hier!
Eerst op mijn knien, dan op mijn kont, mijn ogen glijden langs de titels. Jezus, wat een oude meuk zit d'r tussen. Jaren zestig bagger. Alhoewel, vorige week, met een borreltje biertje, toch weer oude herinneringen opgehaald. Ik sms'te toen nog een oude vriend ... geen reactie.
Kijk nou, sociale academie muziek, Joan Baez, en meer van die mutsenmuziek, weg d'r mee, hopla.
Ik maak een verdeling, in stapeltjes om me heen. Heel oud: Beatles, Stones, Them, Zombies. Stapeltje flower power van de West Coast, alhoewel, wel vreselijk gedateerd en dat amerikaans joepie de poepie, nou vooruit dan maar, de helft is okay.
Godzijdank is de discotijd aan me voorbij gegaan. Aha! Die was ik kwijt. Aja van Steely Dan, effe hard opzetten.
Alles van Van Morrison, totdat zijn vrouw ging meezingen, en hij wel heel erg commercieel werd. Via de Acid Jazz belanden we in deze tijd. Ik lijk goddomme wel een reisleider van mezelf.
Ik zie dat de prullenmand toch wel wat vol begint te raken, weg met die ouwe zooi.
Indie-music, daar houd ik van. Hoog pinkpop- en lowlandsgehalte. Fleet Foxes, Great Lake Swimmers, Mumford and Sons en die ouwe Seasick Steve.
Wel vermoeiend, zo de bezem er door, de leeftijd speelt op en de plavuizen zijn nu wel heel koud aan mijn kont geworden.
Ik pak mijn huidige favo ceedee, zet de stereo hard en ga ik het atelier naar buiten zitten kijken.
Weg stof.
De eerste klanken van Canto Ostinato van Simeon ten Holt, vullen de ruimte en rollen door de openslaande deuren, de tuin in.

24 opmerkingen:

François zei

Je hebt last van een voorjaarsneurose :( Laat je snel opereren

Bart zei

Ja dat ken ik, Kuifjesimon! :-)
Net begonnen met mijn twee kastjes met Engelstalige boeken uit te mesten. Alle boeken eruit, kastjes goed afstoffen, en eens heel kritisch boek voor boek kijken wat weer terug mag... ;-)

Heerlijk, die verlate voorjaars opruimwoede...

kuifjesimon zei

François: ben bang dat ik mezelf dan dieliet ;-)

kuifjesimon zei

Bart: brothers in arms ;-)

elly schuurman zei

Reinis is ons niet dankbaar in dezer dagen, wij hen wel:)

Bart zei

Ja, zeker, Kuifjesimon! :-)

Anne zei

Adressen deleten, oké, maar alleen het idee al om muziek weg te doen... Simon, toch!

Bart zei

De Engelse boeken zijn uitgezocht.
Ik heb er 5 weg kunnen doen, en vond 3 Nederlandstalige ertussen, die gaan terug naar de Nederlandstalige kastjes! :-)

Later van de week ga ik de Nederlandse fictie, en de aparte kast met non-fictie aanpakken...

Simen Vrederat zei

De oude uitdrukking : Nooit je oude schoenen wegdoen voor je nieuwe hebt behoort ook al een tijdje tot het verleden. Nu nieuwe schoenen niet meer worden gemaakt.

kuifjesimon zei

Elly: kheb hier ook al menig ritje weg naar de Elementenweg; trouwens bij de dechetterie kennen ze me ook al ;-))

kuifjesimon zei

Anne: heb een stapeltje apart voor de eerst volgende brocante !!

kuifjesimon zei

Bart: je maakt er toch geen levenswerk van ;-))) Elke weg: opgeruimd staat netjes !!

kuifjesimon zei

Simen: zo ist maar net !! Zelfs de klompen komen volgens mij uit een masjien.

Steely Dan zei

de Westcoast...... Daar ga je spijt van krijgen !

kuifjesimon zei

Steely: dan haal ik ze weer van de brocantestapel af ;-)

Ramirezi zei

Mumford and Sons in de prullenbak? Laat mijn jongste het maar niet lezen, die was er weg van. Op Pinkpop, inderdaad :D

ramireziblog zei

Ik was het echt :D

kuifjesimon zei

Neeeeee Rami: das ook een van mijn favoos.

lebonton zei

het moest verboden worden: muziek wegdoen. foei kuif.

Anne zei

Kun je op die brocante meteen eens kijken naar een paar nieuwe tuinstoelen...

kuifjesimon zei

Ton: eigenlijk heb je wel une pointe!

kuifjesimon zei

Anne: van die donker blauwe, maar dan niet van plastic ??? bedoel je dat ??

Anne zei

Juist, die. Niet van plastic!!

kuifjesimon zei

Anne: je bedoelt die stoelen van: ploef, daar ging Verhoef ;-)))