donderdag 31 mei 2012

Leven in Frankrijk: Rimpelig water

Mijn vader had zo van die prachtige uitdrukkingen of gezegden. Bestaande, ouderwetse, soms zelf verzonnen. Ik mag ze zo bij tijd en wijle ook wel eens gebruiken. Zoals laatst, toen we met, ik weet in het geheel niet meer wie, een gesprek hadden over kabbelende huwelijken, en af en toe een woordenwisseling. Jaja, zou mijn vader zeggen: " Geen vijver zo glad, of er zit wel 's een rimpelingetje in."
Goed, bon.
Vorig jaar, in een hete vakantieweek in de Creuse, een meertje opgezocht. Blauw groen water, bossen er om heen, in de strak blauwe lucht hingen enkele buizerds. Verkoeling om ons heen maar ook in de koelbox. Stoeltje, boekje, rust en stilte. Het water lag een strak bij, zo glad als een spiegel.
Even later verschenen een man en een vrouw, hij duidelijk ouder. De bovenkleding ging uit, er werd gekust en omhelst, liggend op een handdoek werd giebelend en langdurig met zonnenbrandolie gesmeerd. Chris en ik verdiepten ons maar heel erg diep in onze boeken, het was al warm genoeg.
Even later klonk er zacht gekreun vanaf het meer, geluid draagt nu eenmaal ver over water.
Ineen gestrengeld stonden de man en vrouw tot hun borst in het water. Ze bewogen zachtjes. Er kwamen rimpelingen om hen heen, en nog meer, en nog meer.
Zo kan je zo'n gezegde ook uitleggen. Ach, alles heeft een keerzijde.

13 opmerkingen:

Anne zei

Dat staat als paal boven, uuh onder water!

kuifjesimon zei

Anne: om op eh aan te meren.

svara zei

mooi hoe je die uitspraak van je vader zo weet te verbinden :-)

kuifjesimon zei

dank je wel Svara ;-))

ramireziblog zei

Een emmer water eroverheen heeft dan ook niet zoveel zin...

kuifjesimon zei

Rami: klopt. Hun ging geen zee te hoog ;-)

blutch1 zei

Merkwaardige manier van vissen.

kuifjesimon zei

geen fuik, geen schepnet ;-))

Selma zei

Ik moet denken aan een zinnetje dat een Fransman me eens antwoordde toen ik vertelde dat ik zo fijn gekampeerd had in Creuse:
"Vacances en Creuse, sont heureuses, vacances allieurs, sont meilleurs"

elly schuurman zei

*schaterlach* en dat tijdens mijn schaaltje cruesli.....foei!

kuifjesimon zei

selma: mooi he de Creuse, maar dat weten die Fransen niet ;-))

kuifjesimon zei

elly: gevaarlijk hoor, cruesli eten en lachen tegelijk ;-))

DagEnDauw zei

Hm... 'La douce France'.

Even wat komen terugblikken op je blogs.
Dank om m'n Dauwlab te zijn binnengewaaid na je afreis.

=)