dinsdag 22 mei 2012

Leven in Frankrijk: Oerknallen

Middels uitzending gemist naar 'het college over de oerknal' van prof. Robert Dijkgraaf gekeken. Kirrend van genot werd hij door Matthijs DWDD aangekondigd. Matthijs mocht de hele uitzending een sinaasappel vasthouden en stelde daarmee een of ander hemellichaam voor.
De professor ging uitleggen waar de wereld vandaan komt. Diverse soorten fruit van verschillende grootte vlogen over het toneel. Dat waren de universa. Nooit geweten dat er meer waren.
Toen kwamen de afstanden en snelheden. Lichtjaren zei de prof. Het duurt acht minuten van de zon naar de aarde. Ik kijk verbaasd naar het beeldscherm. Acht minuten? Maar ik zie alles nu toch? Ik leef toch niet in het verleden? Matthijs houdt zijn sinaasappel nog steeds in de lucht, heel trots, hij zal de aarde wel spelen.
De professor gooit er een tandje gas bij. Weer een hemellichaam! Van de ene melkweg naar de ander.
Uit mijn ooghoek zie ik oude buurman Bernard de cour op komen lopen. Ik wuif hem weg, ik ben te druk in de wetenschap verdiept. Bernard haalt zijn schouders op.
Verdomme, is in die ene minuut de prof. al weer verder gegaan. De miljarden kilometers vliegen door de huiskamer. We reizen van hot naar her door het heelal. Ik denk aan de zomervakantie, pfff al die kilometers.
Jammer dat de professor al die miljarden niet opschrijft.
Net als bij de eurocrisis. Ook allemaal miljarden, honderden miljarden. Ik heb nog nooit zo veel nullen bij elkaar gezien. Zo'n crisis is eigenlijk ook een oerknal denk ik. Iedereen roept maar wat. Allemaal deskundigen, wetenschappers. Natuurkundigen of economen. Ze lullen maar wat, spreken elkaar tegen. En ik, wij moeten dat allemaal maar geloven. Omdat te bereiken spreken ze in grootheden, dat imponeert.
Ik dwaal helemaal af ..... Dan is het programma bijna afgelopen. Wat was er voor de oerknal? In de zaal kun je een speld horen vallen. Matthijs knijpt zijn sinaasappel bijna fijn. Een kleiner universum zegt onze Robert. De zaal stijgt bijna op, mensen vallen huilend in elkaars armen.
Ik haal, net als Bernard, nu ook mijn schouders op. Ik snap er geen pepernoot van. En dat wil ik graag zo houden.
Ik vind: 'in den beginne was de aarde woest en ledig' uit de Bijbel veel mooier dan al die miljarden knallen.
En wat te denken van: 'Toen de hemelen nog niet genoemd waren, het land beneden nog geen naam had' uit Enuma elisj, het babylonische scheppingsverhaal.
Dat waren nog eens tijden.

18 opmerkingen:

Anoniem zei

Heel fraai.
Over fruit gesproken: jammer dat de aarbeien vanmorgen nog zo duur waren. Ik ben er dol op.

Voor de aardigheid moet je eens kijken bij de laatste tekening van Woldhek van Dijkgraaf. Hij is subliem.

Groet
Laila

kuifjesimon zei

Laila: aardbeien ook al in de crisis ;-))

martin zei

Dijkgraaf, overal is die man. Hij vliegt in 2 minuten naar Princeton. Iedereen weet dat.

Ben benieuwd wat er gebeurd als hij terug komt. Loopt het volk dan uit, zoals indertijd, een oerknal geleden, bij de terugkeer van de Uiver?

Anne zei

Dus uiteindelijk wint het boek van de tv...

kuifjesimon zei

Martin: ik ga zo hup de moestuin in, even lekker knallen ;-))

kuifjesimon zei

Anne: dat altijd !!

lebonton zei

woest en ledig. dat zouden we vaker moeten doen. overigens mag ik dijkgraaf graag zien en horen. wat een blijmoedig brein!

kuifjesimon zei

Ton: helemaal eens!

elly schuurman zei

Ehm...ik sla even over. Te slim voor mijn blonde bolletje. Vin je vast niet erg.

kuifjesimon zei

Elly: niks aan de hand, je bent in goed gezelschap !!!

blutch1 zei

Scherp van je opgemerkt Kuifje dat je ivm de kredietcrisis nog nooit zoveel nullen bij elkaar hebt gezien. En weet je wat, al die nullen hebben nog een naam ook.
Maar dat die nullen even snel verdwijnen als bij Dijkgraaf zal wel een illusie blijven

kuifjesimon zei

Blutch1: en dan spatten die illusies ook weer uit elkaar, weer een oerknal ;-))

blutch1 zei

Kuifje, je hebt het wel begrepen.

kuifjesimon zei

Blutch1: ik ben niet voor een zwart gat te vangen ;-)

Selma zei

Simon,
goed verhaal! Ja, zo kijk ik ook naar dat soort programma's - tongue in cheek en toch bloednieuwsgierig - als ik al tv kijk. Heb er meestal geen zin in. Alleen een paar uurtjes per week als ik 's avonds lui op slapende kleinkindjes pas.
Wat M.v.N. van DWDD betreft: ik kijk nooit naar hem want ik ben erg op mijn gemoedsrust gesteld, en laat die niet graag verstoren door modern amechtig getwitter. Maar Matthijs was mijn collega op de redactie van Het Parool, eind jaren '80, dus ver voor hij beroemd werd, en ik herinner me hem als een van de alleraardigste mensen daar, een vriendelijk eiland in het wereldje der altijd kiftende jaloersige journalisten. Matthijs was altijd oprecht in anderen geïnteresseerd, altijd open, vrolijk en gezellig om mee te praten. Ook al kijk ik nooit naar zijn programma, ik ben een oude fan van hem.

kuifjesimon zei

Selma: de wereld van de andere kant bezien; dank voor je reactie.

Anoniem zei

Giordano Bruno kwam al voor 1600 tot de conclusie dat alleen een heelal oneindig in ruimte en tijd denkbaar was.
Het woord Big Bang komt van de astrofysicus Hoyle, die de bedenker van de oerknal, Gamov, daarmee belachelijk wilde maken.
Het oerknal idee is gebaseerd op de doodverschuivingen die Hubble mat, maar Hubble trok nooit de conclusie over uitdijing.
Voor mij is de oerknal een intellectueel substituut voor het scheppingsverhaal, kennelijk kunnen weinigen denken zoals Bruno.
Dat is ook gevaarlijk, in 1600 liet de paus hem levend verbranden.
In diverse wetenschappelijke publicaties worden grote vraagtekens gezet bij de oerknal, al gedurende vele jaren.
Maar het idee spreekt kennelijk aan.
Iets zonder einde en zonder begin is lastig voor te stellen.

Anoniem zei

Doodverschuivingen moet Roodverschuivingen zijn.